Jak to się dzieje, że niektóre marki są kultowe? Chociaż po prostu sprzedają produkty lub oferują usługi, traktowane są jako coś więcej. Pozwala nam to prawdziwie utożsamiać się z nimi, odnosić się do nich przyjacielsko, niczym do zaufanych kompanów. Są ponad handlem oraz biznesem. Nie myślimy o nich jako o firmach, które zarabiają pieniądze. Zamiast tego kreują świat, w którym żyjemy, oferując styl życia. Jak to się dzieje? Odpowiedź jest prosta, chodzi o przemyślane budowanie świadomości marki.

Świadomość marki – co to?

Budowanie świadomości marki (ang.Branding) ma na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy.Budowanie świadomości marki to proces. Świadomość marki nie może zostać przygotowana, a następnie pozostawiona sobie samej. Każde działanie firmy powinno być zgodne ze świadomością marki. Konsumenci muszą uwierzyć, że zbudowana świadomość marki jest prawdziwa, aby nawet drobna wzmianka o firmie, tworzyła w ich głowie miłe obrazy. To samo można dzieje się, kiedy zobaczą logo – skojarzenia mogą być różne, ale jeśli zatroszczymy się o świadomość marki, zdecydowana większość pomyśli o nas ciepło. Budowanie świadomości marki to długi i żmudny proces. Wszystko – nazwa marki, logo, hasło reklamowe, nazwa strony internetowej, czy materiały reklamowe -–musi być zgodne ze świadomością marki, aby przekaz marketingowy trafił do odbiorców.

Jeśli te składowe świadomości marki potraktuje się wybiórczo, nie ma szans na sukces. To tak jak z budową domu – co z tego, że nasza łazienka mieni się złotem, gdy fundamenty i stropy wykonane są licho i „po kosztach”. Taki dom wcześniej czy później się zawali, a mieniąca się tym szlachetnym kruszcem łazienka, zniknie pod gruzami. Identyczna sytuacja będzie ze świadomością marki. Dopiero mocne fundamenty pozwolą jej zaistnieć w umysłach odbiorców.

Świadomość marki a postrzeganie firmy

Tylko marki świadome swojego znaczenia i wpływu na klientów, mają szansę na ugruntowanie swojej pozycji rynkowej. To, jak wygląda nasza sytuacja, zależy od kilku czynników, między innymi rozpoznawalności marki, czyli to, gdzie, w porównaniu do innych podmiotów, znajduje się firma i jaką ma pozycję w hierarchii klientów. Równie ważne dla świadomości marki są dwa dodatkowe składniki: lojalność, czyli przywiązanie klientów do marki oraz więź emocjonalna.

Sposoby na budowanie świadomości marki

Sposobów na budowanie świadomości marki jest bardzo dużo, jednak można wymienić kilka najciekawszych. Budując świadomość marki, przede wszystkim trzeba zadbać o spójny wizerunek i prezencję. Istotne, by dzielić się ekspercką wiedzą, publikując na przykład atrakcyjną treść – artykuły, infografiki, webinary itd. Warto być zawsze blisko klientów i pamiętać, by stworzyć społeczność w sieci (prfoile w social mediach). Stosuj remarketing, aby klienci oswoili się z wizerunkiem organizacji. Bądź wyjątkowy, jak to przedstawił Jack Trout w książce „Wyróżniaj się lub zgiń”.

Budowanie świadomości marki to bardzo czasochłonne zajęcie, a efekty nie przychodzą od razu. Najważniejsze to mieć pomysł oraz odpowiednią dawkę cierpliwości.