Jak to się dzieje, że niektóre marki oceniane są jako kultowe? Chociaż po prostu sprzedają produkty lub oferują usługi, traktowane są jako coś więcej. Pozwala nam to prawdziwie utożsamiać się z nimi, odnosić się do nich przyjacielsko, niczym do zaufanych kompanów. Są ponad całym handlem oraz biznesem. Nie myślimy o nich jako o firmach, które zarabiają pieniądze. Zamiast tego kreują świat, w którym żyjemy, oferując styl życia. Jak to się dzieje? Czy to czary i magia? Nie, to po prostu organizacje, które wiedzą, jakie znaczenie ma budowanie świadomości marki.

Świadomość marki – co to?

Budowanie świadomości marki (ang.Branding) ma na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy. Jednak nie tylko proces tworzenia się liczy, bo równie ważne jest, aby marka była dobrze postrzegana przez cały czas. Konsumenci muszą uwierzyć, że tak właśnie jest, aby nawet drobna wzmianka o firmie, tworzyła w ich głowie miłe obrazy. To samo można dzieje się, kiedy zobaczą logo – skojarzenia mogą być różne, ale jeśli zatroszczymy się o branding, zdecydowana większość pomyśli o nas ciepło. To długi i żmudny proces, jaki przynosi korzyści, gdy jest konsekwentnie wdrażany. Wszystko – nazwa marki, logo, hasło reklamowe, nazwa strony internetowej, czy materiały reklamowe -–musi być spójne, aby przekaz marketingowy trafił do odbiorców.

Jeśli te składowe potraktuje się wybiórczo, nie ma szans na sukces. To tak jak z budową domu – co z tego, że nasza łazienka mieni się złotem, gdy fundamenty i stropy wykonane są licho i „po kosztach”. Taki dom wcześniej czy później się zawali, a mieniąca się tym szlachetnym kruszcem łazienka, zniknie pod gruzami.

Świadomość marki a postrzeganie firmy

Tylko marki świadome swojego znaczenia i wpływu na klientów, mają szansę na ugruntowanie swojej pozycji rynkowej. To, jak wygląda nasza sytuacja, zależy od kilku czynników, między innymi rozpoznawalności marki, ale nie tylko. Istotne jest również pozycjonowanie, czyli to, gdzie, w porównaniu do innych podmiotów, znajduje się firma i jaką ma pozycję w hierarchii klientów. Równie ważne są dwa dodatkowe składniki: lojalność, czyli przywiązanie klientów do marki oraz więź emocjonalna (marka może wywoływać różne emocje – pozytywne, negatywne, ale i neutralne).

Sposoby budowania świadomości marki

Sposobów jest bardzo dużo, jednak można wymienić kilka najciekawszych. Przede wszystkim trzeba zadbać o spójny wizerunek i prezencję. Istotne, by dzielić się ekspercką wiedzą, publikując na przykład atrakcyjną treść – artykuły, infografiki, webinary itd. Warto być zawsze blisko klientów i pamiętać, by stworzyć społeczność w sieci (prfoile w social mediach). Stosuj remarketing, aby klienci oswoili się z wizerunkiem organizacji. Bądź wyjątkowy, jak to przedstawił Jack Trout w książce „Wyróżniaj się lub zgiń”.

Budowanie świadomości marki to bardzo czasochłonne zajęcie, a efekty nie przychodzą od razu. Najważniejsze to mieć pomysł oraz odpowiednią dawkę cierpliwości.