Można powiedzieć, że reklama jest stara jak świat. I jest w tym wiele prawdy. To integralna część wymiany handlowej, choć, co oczywiste, na samym początku nie była tak wszechobecna i rozwinięta jak dziś. Nie było billboardów, plakatów, nie wspominając już o postach sponsorowanych w mediach społecznościowych. Ale było słowo i bezpośredni kontakt. To właśnie od tego wszystko się zaczęło. 

Pierwsza reklama na świecie

Choć w starożytności formy reklamy nie były zróżnicowane, można powiedzieć, że reklama była wówczas krzycząca. To właśnie nawoływania sprzedawców na targowiskach i uliczkach miast są pierwszą znaną nam formą reklamy. Kto był głośniejszy i bardziej sugestywny, kto miał ciekawszy pomysł na zachwalenie swojego towaru, ten miał większe szanse na zdobycie klienta. Ta najprostszy sposób przetrwał i jest skuteczny do dziś. Aby się o tym przekonać, wystarczy wybrać się na targowisko i posłuchać krzyków sprzedawców, zwłaszcza w południowych krajach.

Ewolucja reklamy

Kolejnym krokiem w historii reklamy była ekspozycja znaku graficznego lub napisu w formie szyldów, drogowskazów oraz płaskorzeźb reklamujących świadczone usługi. I tak na przykład w Pompejach znaleziono szyld domu publicznego „Ad sorores”, który przedstawiał nagie kobiety w uwodzicielskich pozach oraz szyld pobliskiej winiarni, informujący o możliwości spożycia dobrego wina. W czasach starożytnych powstawały też prototypy dzisiejszych ulotek czy plakatów. Były to gliniane tabliczki lub papirusy informujące o nadchodzących wydarzeniach kulturalnych i sportowych.

Prawdziwym przełomem było jednak wynalezienie druku przez Johannesa Gutenberga. Ruchoma czcionka znacznie obniżyła koszty powielania pism. Rozwój prasy na masową skalę sprawił, że odbiorca gazety stał się jednocześnie odbiorcą publikowanych w niej reklam. I tak pierwsza reklama prasowa została wydrukowana w 1612 roku w paryskiej gazecie „Journal General d’Affiches”. Niecałe sto lat później dynamicznie zaczął rozwijać się amerykański rynek reklamowy, powstała też idea, zgodnie z którą reklama prasowa musiała się wyróżniać spośród innych treści – przykuwać uwagę odbiorcy, intrygować i poruszać. Pionierem, który zaczął zarabiać na kreacji reklam, był założyciel pierwszej agencji reklamowej – Volney Palmer. Wraz z rozwojem radia, a później telewizji, kanałów reklamy zaczęło przybywać, a agencje reklamowe zaczęły rosnąć jak grzyby po deszczu.

Reklama dziś

W 1994 roku powstał pierwszy baner internetowy zachęcający do kliknięcia. 25 lat później, w 2019 roku, reklamy pojawiają się już niemal w każdej przestrzeni codziennego funkcjonowania. W aplikacjach mobilnych, mediach społecznościowych, blogach, kinach, autobusach i na wielkich formatach w przestrzeni publicznej. Rekordzistą wpisanym do Księgi Guinessa jest obecnie Ford ze swoim billboardem o powierzchni 5236 metrów kwadratowych zawieszony na jednym z madryckich wieżowców. Ogromny rozwój reklamy dowodzi, że jest to bardzo skuteczne narzędzie promocji, bez którego prowadzenie firmy jest praktycznie niemożliwe.