Zapewne już zaczynasz myśleć, że marketing szeptany to kolejny, niezrozumiały termin dotyczący marketingu. Pod tym nie do końca zrozumiałym terminem kryje się jeden z najstarszych sposobów na rozprzestrzenianie informacji, który towarzyszył nam chyba od zawsze – szeptanie, a konkretnie przekazywanie informacji z ust do ust.

Buzz marketing – co musisz wiedzieć?

O tym, jak szybko informacje mogą być przekazywane z ust do ust, dowiedziało się wiele osób, które zetknęły się z pracą w biurach i urzędach. Także w bloku, na osiedlu lub w niewielkiej miejscowości można mieć czasem kłopot z utrzymaniem sekretu przez dłuższy czas. Pomimo że osoby, których dotyczą tak przekazywane informacje, nie są raczej zadowolone, to właśnie na tym rodzaju komunikacji opiera się buzz marketing.

Przytaczając definicje buzz marketing albo marketing szeptany to komunikacja oparta o szeptanie konsumentom o danym produkcie lub marce. Marketing szeptany polega na stworzeniu sytuacji, w której kontakt konsumenta z przekazem marketingowym ma charakter unikalny, spontaniczny i osobisty. Najlepszym przykładem jak działa buzz marketing może być rozmowa, w trakcie której ktoś poleca nam jakiś produkt i usługę. Oczywiście nie mam tu na myśli rozmowy ze sklepowym sprzedawcą, ale z kimś, komu ufamy, kto bezinteresownie dzieli się swoją opinią z nami. To właśnie na takim przekazywaniu informacji opiera się marketing szeptany.

Nie tylko badania, ale także zwykłe życiowe doświadczenie pokazuje, jak bardzo uodporniliśmy się na tradycyjny przekaz promocyjny. Po obejrzeniu reklam telewizyjnych ledwo mamy świadomość, że coś przed chwilą oglądaliśmy, o zapamiętaniu treści reklamy lub choćby nazwy firmy nie wspominając. W takiej sytuacji docieranie do klientów z ofertą, którą polecili inni klienci, jest „Świętym Graalem” nowoczesnego marketingu. Taką drogą do umysłów klientów jest właśnie marketing szeptany. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że jesteśmy wystawieni na takie szeptanie. Również osoby, które polecają nam produkt czy usługę, nie mają pojęcia, że biorą udział w tak złożonym sposobie reklamowania, jakim jest marketing szeptany.

Nic więc dziwnego, że marketing szeptany budzi takie zainteresowanie. Wystarczy wspomnieć, że firma Procter and Gamble utrzymywała, że z rekrutowała ok. ćwierć miliona nastolatków, którym opowiadała o swoich produktach, licząc, że te osoby poniosą informację dalej. Prawda, czy marketing szeptany?

Marketing szeptany ma duże zastosowanie zwłaszcza w tych obszarach rynku, które dotyczą naszych gustów, trendów, tego, co jest cool. Z tego powodu np. firmy odzieżowe szukają osób wyróżniających się modnym strojem, stylem życia. Firma oferując takiej osobie bezpłatną odzież, liczy na to, że jej najnowsza kolekcja zostanie zaprezentowana na ulicach, w klubach, w centrach handlowych. To pokazuje, jak duży zasięg może mieć marketing szeptany.

Szeptanie On-line

Także Internet idealnie zaadoptował możliwości, jakie stwarza marketing szeptany. Spotkało się z nim wiele osób, które otrzymywały listy sprzedażowe. Buzz marketing popularna w Internecie forma przekazu reklamowego często zaczyna się lub zawiera frazę typu „Pozwól, że zdradzę ci sekret”. Reklamodawca przekazując ci niektóre informacje dotyczące produktu, wpuszcza cię do elitarnego grona osób, które wiedzą o ofercie i mogą na niej skorzystać.

Często do tego typu materiałów promocyjnych dołącza się także opinie innych internautów, zwykłych ludzi, takich jak ja i ty. Dobre referencje to naprawdę potężna broń sprzedażowa, na której opiera się buzz marketing.

Marketing szeptany to obecnie jedna z najlepszych i najbardziej efektywnych sposobów reklamy. Przysłowiowe szeptanie pozwoli twojej firmie na dotarcie do olbrzymiego grona klientów, którzy nie będą nawet wiedzieć, że są pod wpływem reklamy.