8/12/08

 

W myśl zasady, że razem można osiągnąć dużo więcej wielu właścicieli firm internetowych uruchamia programy partnerskie. Dzięki nim część ciężaru związanego ze sprzedażą i promocją spada na zaufanych partnerów. Bez względu na to, czy chcesz uruchomić własny program partnerski, czy chcesz zarobić zostając partnerem firmy warto poznać mechanizm, dzięki któremu PP są tak popularną i skuteczną formą zarabiania w Internecie.

 

Programy partnerskie mogą przyjmować wiele form i postaci. Jednakże tym, co łączy wszystkie PP jest pośredniczenie w sprzedaży produktów lub usług. Przedmiotem PP może być dosłownie wszystko, jedynym ograniczeniem jest tylko wyobraźnia.

 

Najprościej rzecz ujmując partner to osoba, która wyraziła chęć promowania i sprzedawania naszych produktów/usług w zamian za prowizję od każdej transakcji dokonanej za pośrednictwem partnera.

 

O zaletach tego rozwiązania najlepiej świadczy popularność PP. Do największych korzyści można zaliczyć:

  • poszerzony kanał dystrybucji

  • dodatkowa promocja produktu i marki na stronach związanych tematycznie z Twoją działalnością

  • przeniesienie części obowiązków i odpowiedzialności na partnerów

  • dochód z tytułu prowadzenia PP

 

Skoro mówimy o dochodzie warto wspomnieć, co jest istotą zarabiania w PP. Być może spotkałeś się kiedyś z terminem „dochód pasywny”. Cóż, przymiotnik „pasywny” nie kojarzy się z osiąganiem dużych zysków. Ten wciąż mało popularny w Polsce termin oznacza osiąganie regularnych dochodów bez udziału pracy. Niemożliwe? Nie byłbyś tak zdziwiony, gdybyś wiedział ile pracy, czasu i pieniędzy trzeba najpierw włożyć, żeby potem móc spokojnie patrzeć, jak rośnie stan konta. Generalnie dochód pasywny osiąga się dzięki raz wykonanej pracy, która jeszcze długo po jej zakonczeniu przynosi zyski.

 

W przypadku firmy prowadzącej PP dochód pasywny polega na tym, że ciężar sprzedaży spoczywa na partnerach. Także partnerzy uczestniczący w programie generują pasywny dochód. Osiągają go głównie dzięki właściwie wypromowanej stronie, na której znajduje się oferta.

 

W przypadku usług, za które firma organizująca program pobiera stałą opłatę partner może otrzymywać prowizje od każdej sumy, jaką klient przeleje na konto firmy organizującej program. Inną forma osiągania pasywnych zysków przez partnera może być zbudowanie wielopoziomowej struktury partnerskiej, gdzie partner będzie pobierał także prowizję od transakcji partnerów, których sam zwerbował do programu.

 

Korzyści z osiągania pasywnego dochodu są oczywiste. Do najważniejszych należą pieniądze oraz czas, który można przeznaczyć na bardziej szlachetne zajęcia niż praca zarobkowa.

 

Rodzaje programów partnerskich.

 

Istnieje co najmniej kilka pomysłów na prowadzenie PP. Wybór najbardziej odpowiedniego zależy od rodzaju naszej działalności oraz celów, jakie stawiamy przed sobą i partnerami.

 

Częstym podziałem stosowanym w przypadku PP jest ten, który dzieli je na programy otwarte i zamknięte. W przypadku programu otwartego, jego uczestnikiem może być każdy. Tworząc program zamknięty przyjmujemy pewne kryterium, według którego będziemy dobierać partnerów. Takim warunkiem może być współpraca tylko z takimi osobami, które zostały polecone przez uczestników programu. Innym warunkiem może być nawiązywanie współpracy tylko z tymi firmami, których strony www mają określony wskaźnik odwiedzin.

 

Dodatkowe warunki uczestnictwa w programie stawiają zwykle większe firmy, które potrafią wygenerować duży zysk samodzielnie. Dlatego PP są najlepszym rozwiązaniem dla małych i średnich firm, które dzięki PP mają szansę dotrzeć z ofertą do większej grupy klientów.

 

Często mówi się także o PP jedno lub wielopoziomowych. Z programami wielopoziomowymi mamy do czynienia w sytuacji, kiedy partner pobiera prowizję za udaną transakcje swoją oraz za transakcję partnera, którego nakłonił do uczestnictwa w programie. W opisanym przypadku mamy do czynienia z PP dwupoziomowym. Jeśli partner, którego polecił inny partner zdobędzie kolejnego partnera, wraz z nim kolejną prowizje mówimy o PP trzypoziomowym i.t.d..

 

W rzeczywistości wielopoziomowość programu wcale nie przekłada się na większe zyski, ale uczestnictwo w takim programie może wydawać się atrakcyjniejsze z punktu widzenia partnerów, którzy liczą na większy zysk dzięki dodatkowym prowizjom.

 

Czasem można spotkać się także z podziałem partnerów na jawnych i ukrytych. Taki podział sprawdza się zwłaszcza w przypadku usług. Partner jawny pobiera prowizję na zasadach, o jakich wspominaliśmy wyżej. Natomiast w przypadku partnerstwa ukrytego partner oferuje usługę, jako swoją. W tej sytuacji on sam decyduje o wysokości opłaty pobieranej za usługę. Wysokość zysku zależy od różnicy w cenie, jaką partner musi zapłacić firmie za świadczenie usługi, a wysokości opłaty pobieranej od klienta. Zwykle w takiej sytuacji firma prowadząca program oferuje partnerowi swoje usługi na bardzo preferencyjnych warunkach.

 

Program wymaga programu.

 

Prowadzenie PP jest niemożliwe bez posiadania odpowiedniego oprogramowania. Bez niego nie uda nam się naliczanie prowizji, prowadzenie bazy danych partnerów, czy monitorowanie skuteczności programu.

 

Software przeznaczony do obsługi PP dostępny jest w Internecie. Zwykle jego używanie wiąże się z jednorazową opłatą lub abonamentem. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie oprogramowania samodzielnie lub zlecenie tego zadania programiście. Dzięki temu oprogramowanie będzie spełniać wszystkie oczekiwania, jakie stawiamy przed PP. Dodatkową korzyścią z posiadania własnego oprogramowania jest możliwość nanoszenia zmian, jeśli uznamy, że program partnerski może dzięki temu działać lepiej. Podobne możliwości są niedostępne dla użytkowników gotowego oprogramowania.

 

Rada: Na początku działania PP korzystaliśmy z arkusza kalkulacyjnego, który sprawnie obliczał prowizje dla partnerów. Na dobry początek może to być dobre rozwiązanie. W miarę gdy liczba partnerów się zwiększa, zwykle pojawiła się potrzeba wykorzystania bardziej zaawansowanego narzędzia.

 

Jak partner z partnerem.

 

Zastanawiając się nad formą PP, wysokością prowizji oraz wieloma istotnymi szczegółami nie wolno zapominać o najważniejszej sprawie. O sile naszego programu stanowią ludzie, z którymi współpracujemy. Nie traktujmy partnerów, jak maszynki do generowania zysków. Aby program był skuteczny korzyści muszą być obustronne. Oprócz prowizji, która może wynieść od 5 do nawet 30 procent oferujmy partnerom coś ekstra, co z pewnością przyda się partnerom. Często nasi partnerzy także prowadzą działalność handlową. W zamian za promowanie naszej oferty można zaproponować reklamę na własnej stronie www lub linki partnerskie.

 

Rada: W ramach programu partnerskiego można zapewniać partnerom wsparcie marketingowe, w postaci materiałów reklamowych, darmowych szkoleń, itp.

 

Partner potrzebny od zaraz!

 

Istnieje wiele sposobów na poszukiwanie partnerów. Zacznij od umieszczenia informacji o programie na swoim serwisie. Istnieje także wiele stron pośredniczących w organizacji PP. Także fora internetowe są dobrym sposobem na nawiązywanie kontaktów.

 

Jeśli znasz firmy, które prowadzą działalność pokrewną do Twojej nic nie stoi na przeszkodzie, żeby skontaktować się z taką firmą osobiście. Dobrym sposobem na dowiedzenie się czegoś więcej o PP może być przyłączenie się do programu innej firmy. Można także organizować i jednocześnie uczestniczyć w programie partnerskim.

 

Rada: Jeśli nie masz pomysłu jak pozyskać pierwszych partnerów, mogę polecić wypróbowany sposób. Wybierz spośród swoich klientów, tych najbardziej zadowolonych i lojalnych i poinformuj ich, że jeśli są zadowoleni z Twoich produktów/usług i polecą Ciebie innym firmom mogą otrzymać ciekawy rabat lub prowizję od sprzedanego produktu/usługi.

 

Jasne zasady, czysty zysk.

 

Aby wzbudzić zaufanie ewentualnych partnerów musimy w jasny sposób prezentować warunki PP. Służy temu czytelny regulamin, który zawiera wszystkie informacje potrzebne partnerowi. Regulamin musi określać zakres obowiązków i kompetencji partnera, wysokość prowizji, sposób rozliczania oraz wiele innych informacji. Nie zapominajmy także o umieszczeniu na stronie informacji dotyczących firmy, takich jak REGON, NIP, oraz wszystkich danych teleadresowych potrzebnych do kontaktowania się z firmą prowadzącą program. Najlepiej jeśli w firmie jest osoba odpowiedzialna za kontakt z partnerami. Wszystkie te informacje dadzą ewentualnym partnerom poczucie, że mają do czynienia z wiarygodną i solidną firmą.

 

Wszystko wskazuje na to, że współpraca na zasadach partnerskich stanie się normą nowocześnie zarządzanych firm internetowych, dlatego warto już dziś zwrócić uwagę na tą formę prowadzenia działalności i rozejrzeć się za osobami, które mogą nam pomóc osiągnąć wspólny sukces.

 

Aleksander Czech i Katarzyna Trzeciak

Autorzy są pracownikami firmy Eactive, zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych.

 

Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl  Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.