Promocja w Google w praktyce

 

To be or not to be – być czy nie być… w Google – oto jest pytanie. Czy warto być widocznym w sieci i jakie mogą z tego wypłynąć korzyści?

 

Poniższy artykuł ma na celu wyjaśnić i wskazać najlepsze narzędzia marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Ukazuje również skuteczność działań na przykładach wybranych serwisów.

Promocja w Google to odpowiedź na pytanie: "Jak stać się widocznym w sieci i sprawić, żeby internauci chętnie odwiedzali Twoją stronę www". Aby wypromować jakąkolwiek firmę czy usługę, do dyspozycji mamy mnóstwo narzędzi reklamowych i promocyjnych. Począwszy od ulotek, billboardów, eventów, a skończywszy na Social Media, Media Relations, sponsoringu czy product placement w serialu telewizyjnym. Wygląd i zasięg kampanii jest uzależniony od posiadanego budżetu, znajomości marki i wybranego medium. Nie trzeba już chyba nikomu tłumaczyć, dlaczego obecność w Internecie jest w XXI wieku obowiązkowa! Marketing internetowy z każdym dniem wzbogaca się o nowe możliwości promocji. Z każdym dniem coraz popularniejsze są wyszukiwarki, a liczba osób korzystających z Google ciągle rośnie.

 

Dlaczego Google?
Wyszukiwarki są najpopularniejszym miejscem do szukania firmy, produktu czy usługi. Dla przykładu z silnika wyszukiwarki Google (Google.pl, Onet.pl, Interia.pl) korzysta według badań gemius blisko 98% Internautów! Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce z Internetu korzysta ponad połowa Polaków, daje to niewyobrażalną liczbę kilkunastu milionów osób, które poszukują być może Twoich produktów i usług w wyszukiwarce Google. Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie: być czy nie być w Google? Odpowiedź jest oczywista. Obecność w wynikach wyszukiwania przyczyni się do wzrostu liczby odsłon strony, a tym samym wzrostu liczby Klientów, co będzie miało swoje odzwierciedlenie w zyskach.

Jak najlepiej zaistnieć w Google:

  • inwestując w długotrwałe pozycjonowanie
  • przeznaczając budżet na kliknięcia w linki sponsorowane
  • umieszczając wizytówkę firmy w mapkach Google

 

Pozycjonowanie + Linki sponsorowane + Google Maps = DOSKONAŁA WIDOCZNOŚĆ

 

Powyższe równanie obrazuje znaczne zwiększenie widoczności w przypadku skorzystania ze wszystkich trzech form promocji. Oczywiście najlepszym sposobem na zaistnienie w wyszukiwarkach jest wybór wszystkich usług jednocześnie i tym samym zwielokrotnienie liczby wejść na stronę. Można osiągnąć wtedy efekt surround (ang. otaczać) – czyli być widocznym zarówno w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania oraz linkach sponsorowanych i na mapce Google. Proste obliczenia matematyczne również potwierdzają większe prawdopodobieństwo kliknięcia w przypadku zastosowania efektu surround.

Nie zawsze jednak inwestycja we wszystkie formy jest możliwa i konieczna. Niekiedy warto rozpocząć od pozycjonowania, a czasem wystarczy zakup linków sponsorowanych. Wszystko zależy od oczekiwań firmy, jej produktów, sezonowości usług, grupie docelowej itp. Wszystkie opcje promocji w wyszukiwarkach są nastawione na sytuację, w której potencjalny Klient sam decyduje się wejść na Twoja stronę. Nie jest do tego w żaden sposób zmuszony. Będziesz widoczny wtedy, gdy ktoś wpisze odpowiednie słowo kluczowe w Google. Korzyści z działań oraz ich przeznaczenie przedstawiamy w skrócie poniżej.

 

Dla kogo…
… pozycjonowanie, a dla kogo linki sponsorowane i mapki Google? Które hasła mógłbyś dopasować do Twojej sytuacji?

 

Pozycjonowanie

Linki sponsorowane

Mapki Google

mam firmę usługową

mam serwis i chcę się promować w Google

działam lokalnie

posiadam stronę internetową

chcę aby moja strona www była jak najszybciej na szczycie wyszukiwarki Google

nie posiadam strony www

chcę by Klienci mogli mnie łatwo znaleźć w wyszukiwarce

chcę przetestować nowe słowa kluczowe

posiadam stronę www

chcę by moja strona www była wysoko w wyszukiwarce

chcę dopasować opłaty za promocję do moich możliwości finansowych

mam małą lub średnią firmę nastawioną na sprzedaż lokalną (regionalną)

chcę być lepszy od konkurencji

chcę by Klienci mogli mnie łatwo znaleźć w wyszukiwarce

mam kilka siedzib firmy w różnych lokalizacjach

chcę tanio wypromować swoją stronę

chcę być widoczny tylko przez miesiąc w określonym województwie

świadczę usługi w małej/średniej/dużej miejscowości

zależy mi na długotrwałych zyskach

zależy mi na natychmiastowych efektach

Klienci z najbliższej okolicy nigdy o mnie nie słyszeli

chcę aby Klienci sami mnie znaleźli

chcę aby Klienci sami mnie znaleźli

chcę aby Klienci sami mnie znaleźli

 

Zalety poszczególnych form promocji.

 

Pozycjonowanie

Linki sponsorowane

Mapki Google

niski koszt

szybki czas uruchomienia kampanii

zwiększenie widoczności wśród lokalnej i regionalnej społeczności

zwiększenie rozpoznawalności firmy i strony www

natychmiastowe efekty

zwiększenie rozpoznawalności wśród osób zainteresowanych Twoją branżą

zbudowanie zaufania wśród internautów

zwiększenie widoczności wskazanych produktów, usług czy promocji

wzrost liczby zapytań i kontaktów, a docelowo sprzedaży i zysków

długotrwały efekt

szerokie możliwości doboru słów kluczowych

bezpłatne wyświetlanie reklamy

zwiększenie liczby wejść na stronę, Klientów oraz zysków

płatność tylko za kliknięcia – 100% gwarancji wejść na stronę

wskazanie dokładnej lokalizacji firmy – uświadomienie dla Klientów

wzmocnienie wizerunku firmy

doskonałe narzędzie prosprzedażowe

możliwość dodania zdjęć, opisów, adresu strony www

pokonanie konkurencji

efektywna reklama – darmowe wyświetlenia reklamy

umożliwienie Klientom szybkiego dotarcia do Twojej firmy

optymalizacja serwisu i stała analiza serwisu

zwiększenie liczby kliknięć, Klientów oraz zysków

znajdują Cię ci, co szukają

 

Dlaczego warto skorzystać ze wszystkich usług jednocześnie?

Jeśli Twoja firma, usługa lub produkt pojawia się zarówno w naturalnych wynikach wyszukiwania oraz jako chwytliwa reklama w linkach sponsorowanych oraz dodatkowo wizytówka Twojej firmy jest umieszczona na Mapie Google → wtedy Twoja firma, produkt lub usługa są bardziej wiarygodne, wynik jest bardziej adekwatny do zapytania, a co się z tym wiąże wygeneruje większą liczbę kliknięć. Zastosowany efekt surround (Twoja firma jest widoczna w 3 różnych miejscach na górze wyników wyszukiwania) zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia właśnie w ofertę Twojej firmy.

 


Korzyści prowadzenia kampanii równoległej

  • wyższe wskaźniki klikalności (CTR) wszystkich form reklamowych
  • dotarcie do różnych grup użytkowników – najczęściej poprzez wyniki sponsorowane docieramy do innej grupy internautów niż poprzez wyniki naturalne
  • ciągła obecność danej marki czy produktu w wyszukiwarce bez względu na wahania w wynikach naturalnych
  • możliwość osiągnięcia maksymalnego ruchu na stronie www
  • duża rozpoznawalność marki, produktu lub usługi, a tym samym wspaniałe działanie wizerunkowe (budowanie zaufania)
  • budowa wiarygodności produktu czy usługi i prezentacja jako wynik najbardziej adekwatnego do zapytania

 

Przykłady – case studies

1. Duży sklep internetowy z tapetami posiada jeden salon we Wrocławiu, a we wrześniu planuje akcję promocyjną na tapety kuchenne.
Działania: Pozycjonowanie na kilka słów kluczowych zapewni wysoką pozycję dla Klientów szukających określonych tapet. Linki sponsorowane wzmocnią we wrześniu kampanię promocyjną na tapety kuchenne. Umieszczenie wizytówki w Google Maps skieruje Klientów z najbliższej okolicy do salonu we Wrocławiu.

2. Producent materiałów budowlanych posiadający liczną konkurencję.
Działania: Pozycjonowanie pomaga być wyżej od konkurencji, linki sponsorowane poprawiają widoczność firmy i produktów dla bardzo popularnych słów kluczowych, a obecność na mapie Google podkreśla lokalne oddziały firmy.

3. Firma budowlana świadczy usługi na terenie Zabrza – remonty mieszkań, naprawy sprzętu itp. Nie posiada strony internetowej tylko siedzibę i numer telefonu.
Działania: Umieszczenie w Google Maps zwiększa rozpoznawalność firmy lokalnie i regionalnie, powodując zgłaszanie się nowych osób, zainteresowanych bezpośrednio usługami firmy.

4. Nowo powstała firma informatyczna z Bydgoszczy (działająca również na terenie całej Polski) założyła nową stroną internetową.
Działania: Linki sponsorowane pomogą zwiększyć ruch na nowej stronie, a umieszczenie wizytówki na mapie Google pozwoli zaistnieć lokalnie. W późniejszym czasie firma zacznie się pozycjonować.

 

Grunt to dobry plan!
Załóżmy, że chcesz wypromować swoją firmę jak również stronę internetową. Od czego najlepiej zacząć?

Pierwszym krokiem do zaplanowania jakiejkolwiek kampanii czy to promocyjnej, reklamowej, zwiększającej sprzedaż czy wizerunkowej jest zrobienie dobrego planu działań. Głównymi elementami takiego planu są: wyznaczenie sobie celów działań, wybór narzędzi, a później tylko ich realizacja. Teoretycznie są to oczywiste oczywistości, lecz w praktyce wiele osób nie potrafi dokładnie sprecyzować głównych założeń.

 

Etapy dobrej kampanii internetowej:

  • ustalenie celu działań
  • oszacowanie budżetu
  • wybór miejsca na promocję
  • wybór najlepszych narzędzi
  • działanie
  • optymalizacja i stałe polepszanie działań

 

Jeżeli przeraża Cię ilość zadań i czasu, potrzebnych do zrealizowania skutecznej kampanii, powierz zadanie specjalistom. Nie będzie Cię to dodatkowo nic kosztować, ponieważ zapłacisz wyłącznie za efekty działań. Jeśli Twój serwis znajdzie się w pierwszej dziesiątce w wyszukiwarce – zapłacisz. Jeśli nie – pozycjonowanie dostaniesz za darmo. Podobnie jest z linkami sponsorowanymi zapłacisz tylko za to, że ktoś kliknie w Twoją reklamę – za samo wyświetlenie nic nie płacisz.

Jak pisał w swoich książkach William Wharton: „Próbować warto", a tym bardziej jeśli dodatkowo nic nie tracisz…

 

Zespół Eactive- Wiemy jak!

 

Autor jest pracownikiem firmy eactive, zajmującej się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych.