Pozycjonowanie w czarnym kapeluszu


Każdy, bez wyjątku, kto prowadzi swój biznes przy pomocy Internetu pragnie, aby jego witryna www wyświetliła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Niestety  badania pokazują, że wiedza na temat technik pozycjonowania wśród właścicieli stron jest dalece nie wystarczająca. Jest to główną przyczyną, dla której wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem ma pokusę skorzystania z drogi na skróty, jaką jest użycie niedozwolonych metod. Czym są techniki Black Hat SEO i właściwie dlaczego mówimy o nich, że są „nieetyczne”. Dlaczego wciąż tyle osób decyduje sie na skorzystanie z tych metod i jakie konsekwencje może mieć ich użycie dla Twojej strony?

 

Z przeprowadzonych badań wynika, że wciąż najistotniejszym kryterium dla wielu właścicieli witryn, którzy decydują się pozycjonować swoje strony jest osiąganie szybkich rezultatów. Zadowoleni z wysokiej pozycji w wyszukiwarce nie zadają sobie pytania, przy pomocy jakich metod udało się osiągnąć ten błyskawiczny efekt? W odpowiedzi na oczekiwania klientów, wiele firm lub indywidualnych pozycjonerów za wszelka cenę chce realizować postulat szybkich wyników. Obietnica natychmiastowych rezultatów i darmowych okresów próbnych prezentuje się bardzo atrakcyjnie w ofercie reklamowej, na podstawie której klient podejmuje decyzję o współpracy.

 

Gdzie jest haczyk?

 

Wyszukiwarki, takie jak Google, mają za zadanie takie porządkowanie treści, aby korzystający z niej internauta mógł dotrzeć do najbardziej wartościowych stron zawierających interesujące go informacje. Każda wyszukiwarka posiada własny, pilnie strzeżony system kryteriów, według których strony uznawane są za mniej lub bardziej wartościowe. Od tego, czy spełnimy warunki stawiane nam przez wyszukiwarkę zależy nasza pozycja w rankingu wyświetlanych stron. Jednakże, przy tak silnej konkurencji, z jaką mamy do czynienia w Internecie, osiąganie wysokich pozycji może być bardzo trudne. Tak właśnie powstał rynek usług pozycjonerskich, z angielskiego SEO(Search engine optimization), zajmujący się profesjonalnie wprowadzaniem witryn do czołówki rezultatów wyszukiwarki. Aby osiągnąć ten cel pozycjoner pozyskuje linki do strony oraz dba o to, żeby witryna była przyjazna wyszukiwarce. To co odróżnia profesjonalne pozycjonowanie od zwykłego spamu, charakteryzującego działania Black Hat SEO, to nie tylko czas w jakim osiągane są widoczne rezultaty, ale przede wszystkim konsekwencje, jakie niesie ze sobą użycie tych technik.

 

Dlaczego jedne metody podnoszenia pozycji strony uznaje się za dozwolone i wskazane, a inne za nieetyczne i groźne? Teoretycznie każde działanie podnoszące pozycje strony i ingerujące w funkcjonowanie wyszukiwarki można uznać za nie do końca uczciwe. Podstawowa różnica tkwi w środkach, którymi posługujemy się chcąc osiągnąć wysoką pozycje. Istotą spamu, jest taka próba oszukania wyszukiwarki, aby pozycjonowana strona uznana została za witrynę o dużej wartości, co powinno skutkować wyższą pozycją w indeksie. Efekt jest jednak przeciwny od zamierzonego. Strona wypozycjonowana przy pomocy nieuczciwych metod obniża wydajność wyszukiwarki, która wyposażona jest w instrumenty pozwalające na zlokalizowanie nieuczciwie zpozycjnowanej strony. Za spam wyszukiwarka może uznać na przykład stronę, w której liczba linków prowadzących do niej wzrosła drastycznie w krótkim czasie. Jeśli natomiast, w celu zwiększenia pozycji, zdecydujemy się na powielenie istniejącej już w internecie treści z dużym prawdopodobieństwem nadużycie zostanie zgłoszone przez autorów publikowanej treści, a sama strona „wyleci” z indeksu jako kopia istniejącej juz strony. Przyłapani na gorącym uczynku ryzykujemy utratę wysokiej pozycji lub nawet wykluczenia naszej strony z rezultatów wyświetleń. Wyszukiwarka może nałożyć filtr na nieuczciwie pozycjonowaną frazę kluczową, który może przesunąć stronę na ostatnią pozycję (pod pozycjonowanym słowem). Po jakimś czasie filtr przestanie działać, ale może to potrwać nawet do kilku miesięcy. W skrajnych przypadkach nasza strona może być całkowicie wykluczona z wyników wyszukiwania na stałe.

 

Obecnie nie ma żadnych racjonalnych przesłanek, aby twierdzić, że używanie spamu może, poza krótkotrwałym efektem, mieć jakikolwiek pozytywny wpływ na pozycje strony. Przyjrzyjmy się wybranym metodom uwzględniającym użycie spamu, aby przekonać się nie tylko o nieskuteczności tych metod, ale także o ich niezwykłej szkodliwości dla witryn www.

 

Strona przeładowana słowami kluczowymi.

 

Jedną z najczęściej używanych rodzajów spamu jest przeładowanie strony słowami kluczowymi. Jeszcze do niedawna wyszukiwarki tworzyły swoje rankingi na podstawie słów kluczowych w komentarzach (keywords). Obecnie używanie tych samych słów kluczowych wiele razy nie ma żadnego wpływu na poprawienie pozycji w wyszukiwarce. Co więcej, może ona uznać taką stronę za spam, co w najlepszym razie może zakończyć się spadkiem jej pozycji.

 

Niewidoczny tekst

 

Jeszcze innym sposobem na oszukanie wyszukiwarki jest umieszczanie na stronie niewidocznego tekstu. Zabieg ten ma zapewnić większą liczbę wyświetlanych wyrażeń kluczowych. Mimo, że pozostają one niewidoczne dla internauty, są czytelne dla robotów indeksujących strony. Najczęściej używanymi sposobami na ukrycie tekstu jest zamieszczenie słów kluczowych w kolorze tła strony, albo używanie czcionki o wielkości 1 piksela, która na ekranie jest widoczna jako zwykła linia. Mimo pomysłowości spamerów nie ma najmniejszej wątpliwości, że oba sposoby nie mogą mieć pozytywnego wpływu na pozycję naszej strony. Wyszukiwarka prędzej, czy później odkryje nasze nadużycie, co zaskutkuje obniżeniem pozycji lub zbanowaniem naszej strony. Jednym słowem efekty będą tak samo niewidoczne jak ukryty tekst. Mimo swej nieskuteczności metody te nie tylko pozostają w użyciu, ale wciąż są modyfikowane. Obecnie tekst próbuje się ukryć za obrazkami lub przy użyciu arkusza styli CSS.

 

Farma linków.

 

Kolejnym nieuczciwym sposobem na podniesienie pozycji jest umieszczenie odnośnika do naszej strony, na tak zwanej farmie linków. Farma linków to nic innego, jak witryna zawierająca setki niepowiązanych za sobą odnośników do stron zewnętrznych. Wyszukiwarki bez trudu rozpoznają zamieszczone na takiej stronie linki, jako bezwartościowe i nie będą ich brały pod uwagę indeksując stronę.

 

Niezwiązane z treścią słowa kluczowe.

 

Inną formą zwiększania ilości odwiedzin na stronie jest umieszczanie w meta tagach, a rzadziej w treści strony słów kluczowych, sprzecznych z treścią strony. Zwykle są to najczęściej wpisywane przez internautów frazy. Mechanizm ten z rzadka pozwala na zwiększenie liczby odwiedzin, ale internauci, którzy odwiedzą stronę tylko dlatego, że zostali wprowadzeni w błąd z pewnością nie poprawią wyników sprzedaży na witrynie www.

 

Doorway pages.

 

Każdy kto wie na czym polega pozycjonowanie z pewnością zetknął się terminem doorway pages. Działanie to polega na tworzeniu stron i podstron wypełnionych bezwartościową dla internauty treścią w celu umieszczenia na nich adresu pozycjonowanej witryny. Wyszukiwarka zinterpretuje taką stronę jako spam, co nie może zbyt korzystnie wpłynąć na pozycje naszej witryny. Jeśli jednak będziemy nadużywać tej techniki, z dużym prawdopodobieństwem może się to skończyć zbanowaniem naszej strony z indeksu.

 

Duplikowanie treści

 

Jak widać można próbować oszukać wyszukiwarkę na wiele sposobów. Następnym pomysłem jest duplikowanie treści. W celu szybkiego wzrostu pozycji strony wielu webmasterów decyduje się na umieszczanie na podstronach treści kopiowanych z cudzych witryn. W skrajnych przypadkach właściciele stron decydują się na powielenie całego serwisu, przy drobnych zmianach szaty graficznej i nazwy domeny. W obu przypadkach nie może wyniknąć z tego nic dobrego. Wykryta duplikacja treści zaowocuje wykluczeniem naszej strony z indeksu. Nawet jeśli uda nam sie uniknąć wykrycia wciąż pozostaje kwestia zgłoszenia nadużycia przez przez autorów powielonej treści. Zdecydowanie skuteczniejszym i bezpieczniejszym sposobem na poprawienie pozycji jest zamieszczanie na stronie niepowtarzalnej i wartościowej treści, którą docenią internauci i wyszukiwarka.

 

Cloaking.

 

Stosunkowo wyrafinowaną, lecz i tak nieskuteczną metoda na zwiększenie popularności strony jest tak zwany cloaking. Polega on na tworzeniu dwóch wersji strony. Jedna wersja widoczna jest dla odwiedzającego. Druga widoczna jedynie dla robotów jest maksymalnie zoptymalizowana pod wymagania wyszukiwarki. Sposób ten oprócz podniesienia pozycji umożliwia np. wyświetlenie strony niepokrywającej się z wpisanym w wyszukiwarce zapytaniem internauty. Obecnie wyszukiwarki takie jak Google posiadają szereg narzędzi umożliwiających zapobieganie podobnym nadużyciom. Częsta zmiana adresów IP przez roboty wyszukiwarki jest powodem, dla którego pozycjonowanie strony w ten sposób jest bezcelowe.

 

Opisane wyżej sposoby nie wyczerpują wcale wszystkich metod pozycjonowania w czarnym kapeluszu. Wiele z nowych technik balansuje na krawędzi zalecanych przez twórców wyszukiwarek metod. Jedną z takich technik może być użycie blogów do pozyskiwania linków. Inną niepokojąca tendencją jest zainteresowanie technikami obniżającymi pozycję w indeksie konkurencyjnych witryn. Teoretycznie można to osiągnąć za pomocą publikacji znacznej liczby linków do strony, której pozycję chcemy obniżyć. Wyszukiwarka może uznać, że to nagłe zainteresowanie stroną jest wynikiem nieetycznych metod pozycjonowania, co może zaskutkować obniżeniem jej pozycji. Na takie działanie narażone są przede wszystkim „młode” domeny, do których prowadzi niewielka ilość linków.

 

Dlaczego mimo nieskuteczności i niebezpieczeństwa związanego ze zbanowaniem strony techniki te dalej pozostają w użyciu. Najprostszą odpowiedzią jest chęć osiągania szybkich rezultatów, a także brak wiedzy na temat pozycjonowania. Jeśli pragniemy skorzystać z oferty profesjonalnej firmy pozycjonerskiej warto poradzić się osoby trzeciej, której ufamy i która dysponuje większą wiedzą od nas na temat komputerów i informatyki.

 

Najlepsze firmy pozycjonerskie prowadzą kampanię na rzecz pogłebiania wiedzy dotyczącej profesjonalnego podnoszenia pozycji strony internetowej. Dobrym krokiem na tej drodze jest stworzenie kodeksu etycznego SEO przez stowarzyszenie Interactive Advertising Bureau Polska (IAB), który jest zbiorem wytycznych dla profesjonalnych pozycjonerów. Kodeks, co prawda, nie obliguje do stosowania go pod groźbą sankcji, ale jego wartość doceniło większość polskich wyszukiwarek, które dołączyły kodeks do swoich regulaminów. Przede wszystkim jest on wartościowym źródłem wiedzy dla internautów chcących uniknąć przykrych konsekwencji niewłaściwie pozycjonowanej strony. Zachęcam do poszerzania swojej wiedzy, tak aby móc świadomie budować własny sukces. Wystarczy zapytać tych, którym już się to udało, a przekonamy się, że droga na skróty to droga donikąd.

 

Eactive, zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych.

 

Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl  Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.