Pozycjonowanie stron – fakty i mity

Pozycjonowanie stron to temat, który w ostatnim czasie bardzo zyskał na popularności.  Z jednej strony to bardzo dobrze – pojawia się coraz więcej wartościowych treści, dzięki którym każdy ma szansę poznać czym jest pozycjonowanie stron www. Z drugiej strony jednak obok merytorycznych artykułów w coraz większej liczbie informacji pojawiają się także te nieprawdziwe, dlatego postanowiliśmy rozprawić się z największymi mitami o pozycjonowaniu i powiedzieć, co jest prawdą.

Pozycjonowanie stron – mity

Do najczęściej powtarzanych mitów o pozycjonowaniu zaliczyć można przede wszystkim:

  • pozycjonowanie stron www oraz SEO to jedno i to samo – wyrażenia SEO oraz pozycjonowanie są często używane zamiennie. Jednak jest to mylne, gdyż SEO to skrót od angielskich słów Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. SEO jest zatem jedną z pierwszych czynności, jakie wykonuje się w celu zwiększenia widoczności danej strony w wyszukiwarce (zazwyczaj wykonuje się optymalizację pod wyszukiwarkę Google, gdyż jest ona jedną z najpopularniejszych na całym świecie). Pozycjonowanie jest o wiele szerszym pojęciem, którego częścią jest właśnie SEO, a także inne działania mające na celu zwiększenie popularności strony. Do pozycjonowania zalicza się także content marketing oraz link building;
  • wysoką pozycję można sobie zagwarantować – jeżeli firma pozycjonująca oferuje gwarancje wysokiej pozycji dla Twojej strony firmowej, to oznacza tylko jedno – chce Cię naciągnąć. Dlaczego? Pozycji w wyszukiwarce nie można kupić, ani zagwarantować uzyskania konkretnej pozycji w określonym czasie na długi okres. Jest to niemożliwe, gdyż pozycja strony w wyszukiwarce zależy od około 200 czyników rankingowych;
  • wysoką pozycję w wyszukiwarce zdobywa się raz na zawsze – to chyba jeden z największych mitów, jakie krążą wokół pozycjonowania stron. Pozycja strony w wyszukiwarce w każdej chwili może ulec zmianie. Tak jak to zostało wyżej wspomniane, zależy ona od wielu zmiennych, w tym ciągle modyfikowanych algorytmów, jakie biorą pod uwagę roboty wyszukiwarki. Trzeba też pamiętać o tym, że pozycjonowanie to proces długotrwały i ciągły. Nie można go przerywać, kiedy strona osiągnie określoną pozycję, gdyż po zaprzestaniu działań związanych z pozycjonowaniem bardzo szybko spadnie na dalsze strony w wynikach wyszukiwania;
  • kampania linków sponsorowanych wpływa na pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania – kampania linków sponsorowanych może być wsparciem dla działań związanych z pozycjonowaniem i zwiększać ruch na stronie, jednak nie będzie miała bezpośredniego wpływu na organiczne wyniki wyszukiwania;
  • oprawa graficzna strony jest dla niej najważniejsza – to, że grafika umieszczona na stronie jest dla niej istotna, jest bezsprzeczne. Jednak trzeba pamiętać, że nie jest to najważniejszy element strony jeśli chodzi o pozycjonowanie stron. Dla robotów Google najważniejsza jest treść umieszczona na stronie głównej i podstronach, która jest analizowana pod względem algorytmów Google. Warto też pamiętać o tym, że jeżeli chcemy, aby roboty Google „widziały” grafikę i odpierały ją jako wartościowy element strony, należy w opisach alt umieścić odpowiednie słowa kluczowe.

Pozycjonowanie stron – fakty

A co jest prawdą? Co jest faktycznie istotne dla prawidłowego pozycjonowania strony, które pomoże uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce? Oto najważniejsze fakty dotyczące pozycjonowania stron:

  •  SEO, czyli optymalizacja strony to konieczność – optymalizacja strony to pierwsza i jedna z ważniejszych czynności związanych z pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce. Dzięki dobrej optymalizacji strony zwiększają się szanse na jej wysoką pozycję oraz na to, że zostanie ona tam na dłużej;
  • unikalne treść zwiększa wartość strony – w wielu przypadkach, szczególnie wśród właścicieli sklepów internetowych jest to czynnik pomijany (przykładem może być kopiowanie opisów produktów od producenta) Jeżeli pracownicy firmy nie mają czasu na tworzenie unikalnych treści, warto zacząć współpracę z osobą spoza grona pracowników – copywriterem. Wysokiej jakości treść to jeden z najważniejszych czynników rankingowych w procesie pozycjonowania branych pod uwagę przez Google
  • cena pozycjonowania zależna jest od wielu czynników – na cenę pozycjonowania wpływa wiele czynników np. konkurencyjność frazy, dlatego dobre agencje ustalają cenę dla każdego klienta indywidualnie;
  • pracownicy agencji SEO nie znają algorytmów wyszukiwarek – Google chroni swoich algorytmów, pracownicy firmy podpisują specjalne klauzule o poufności, dlatego nikt spoza tej firmy nie zna pełnych algorytmów Google. Agencje SEO poprzez testy są w stanie określić, jakie działania mogą poprawić widoczność stron w wynikach wyszukiwania;
  • czas wczytywania strony ma znaczenie – wydawać by się mogło, że czas, w jakim wczytuje się strona nie ma większego znaczenia dla jej pozycjonowania. Nic bardziej mylnego. Potwierdzone jest to, że Google bierze pod uwagę szybkość ładowania się strony przy ustalaniu pozycji;
  • pozycjonowanie strony to zadanie dla specjalistów – oczywiście jest to prawdą, jednak niektóre działania, we współpracy z agencją SEO właściciel strony może wykonać samodzielnie.