Pozycjonowanie dzisiaj i jutro.

26/05/09

 

Pozycjonowanie, a wraz z nim inne elementy promocji w wyszukiwarce, to nieustający wyścig ze zmianami, nowinkami, trendami. Powodów tej dynamicznej sytuacji jest co najmniej kilka. Do najważniejszych można zaliczyć rosnącą konkurencje w dostępie do pozycji, coraz większą świadomość konieczności zdobywania wyszukiwarki, czy w końcu nieustanie wprowadzane zmiany do funkcjonowania wyszukiwarki (Google ok 400 w 2008). Warto od czasu, do czasu zatrzymać się i przyjrzeć się tej gonitwie pomysłów, tak aby nie przeoczyć najcenniejszych.

 

Zacznijmy od tego co pozostaje niezmienne. Ok 70% internautów poszukujących informacji w sieci korzysta z wyszukiwarki Google. W Polsce ten odsetek jest jeszcze większy. Nic nie wskazuje na to, aby przewaga nad którymś z konkurentów miała się zmniejszać, jest dokładnie odwrotnie. Nie oznacza to, że cały wysiłek skierowany na promocję w wyszukiwarce należy skierować w stronę Google. Jednak nieobecność tam oznacza mniej więcej, tyle samo co nieobecność w wyszukiwarkach w ogóle.

 

Co nowego?

 

Jedną z największych zmian, jakie zachodzą w ostatnim czasie jest coraz większa świadomość istnienia usługi pozycjonowania. Jeszcze nie tak dawno pozycjonowanie stron w wyszukiwarce brzmiało, jak czary dla większości właścicieli stron. Spora część profesjonalnych firm pozycjonujących opierała swoje strategie marketingowe na informowaniu na czym polega ta usługa. Dzisiaj liczba osób zdających sobie sprawę z konieczności pozycjonowania rośnie równie szybko, co firm oferujących tą usługę. Wraz z rosnącym zainteresowaniem i konkurencją w dostępie do pozycji, do najważniejszych decyzji stojących przed właścicielami stron internetowych będzie należał wybór właściwych słów kluczowych oraz decyzja dotycząca samodzielnego pozycjonowania lub zlecenia tej usługi profesjonalistom.

 

Wraz z wiedzą dotyczącą pozycjonowania rośnie przekonanie, że skoro inni mogą, to dlaczego mnie miałoby się nie udać i mnie. Coraz więcej osób korzysta z automatycznych narzędzi do podnoszenia pozycji serwisów. Są to programy pomagające znaleźć odpowiednie słowa kluczowe oraz inne narzędzia służące analizowaniu działań SEO. Są one bardzo pomocne i dostarczają wielu wartościowych informacji, jednakże sukces strony zależy od właściwego ich wykorzystania.

 

Problem z darmowymi narzędziami jest jednak taki, że… są darmowe, a przez to ogólnodostępne. W przypadku pozycjonowania najważniejsza jest innowacyjność. Jeśli wszyscy mogą korzystać z jakiegoś rozwiązania, to chcąc zdobywać pozycję będziemy konkurowali ze wszystkimi. Wydaje się, że skuteczne pozycjonowanie się przy pomocy darmowych narzędzi będzie możliwe jedynie w przypadku słów najbardziej niszowych.

 

Już niedługo wiele osób zainteresowanych pozycjonowaniem może być zmuszonych do szukania samodzielnych rozwiązań. Znalezienie firmy pozycjonującej, na której można polegać będzie coraz trudniejsze. Największe firmy coraz częściej odmawiają pozycjonowania serwisów. Powodów może być kilka. Spore zainteresowanie pozycjonowaniem spowodowało, że firmy wybierają te serwisy, które najlepiej rokują na osiąganie pozycji. Innym powodem odmowy może być fakt, że uczciwe firmy odmawiają pozycjonowania różnych serwisów pod tym samym słowem. W końcu, żadne działania nie przyniosą efektu dla stron o tak ubogiej zawartości, że ciężko nazwać je nawet internetowymi wizytówkami.

 

Kłopoty z dostępem do profesjonalnej usługi będą w dalszym ciągu powodem, dla którego wielu właścicieli stron będzie sięgało do nieetycznych metod podnoszenia pozycji. W internecie nie trudno znaleźć oferty sprzedaży linków po bardzo okazyjnej cenie. Najkrócej rzecz ujmując nie warto! Wyszukiwarka dysponuje coraz skuteczniejszymi sposobami weryfikowania jakości strony oraz metod, przy pomocy których serwis próbuje dotrzeć do czołówki listy wyników.

 

Liczy się wnętrze.

 

Linki to chleb powszedni pozycjonowania, a najlepszym sposobem na ich zdobywanie jest atrakcyjna zawartość strony. Nieustanie jednym z najważniejszych powodów, dla których ludzie zaglądają do internetu jest poszukiwanie wartościowych informacji. Ich dostarczanie powinno stać się jednym z podstawowych celów każdej strony internetowej. Jeśli oferujesz usługi lub produkty zacznij dzielić się z użytkownikami twojej strony wiedzą i radami, dotyczącymi oferty. Doskonałym miejscem, które się do tego nadaje jest nie tylko twoja strona, ale także fora, blogi i wortele związane z tematyką twojego serwisu.

 

Tym co wydaje się największą nowością w temacie zawartości, to rosnące znaczenie pików video, artykułów informacyjnych, czy obrazów. Już dawno lista wyników w wyszukiwarce, takiej jak Google przestała być zwykła listą linków. Na pierwszym miejscu listy wyników mogą być np filmy z popularnego serwisu YouTube. Warto poświęcić swoją uwagę na możliwości związane z prezentowaniem informacji w taki sposób, ponieważ w przyszłości ich znaczenie będzie rosło. W kontekście pozycjonowania warto wiedzieć, że zarówno filmy, jak i obrazy powinny być zoptymalizowane pod kontem wymagań wyszukiwarki.

 

Wyszukiwanie nowych rozwiązań.

 

Obserwując zmiany zachodzące w procesie wyszukiwania możemy określić ich najbardziej prawdopodobny kierunek. Do najlepiej widocznych trendów należy coraz bardziej zindywidualizowany proces wyszukiwania, jaki oferują obecnie wyszukiwarki, takie jak Google. Co prawda dyskusja na temat spersonalizowanych wyników trwa już od dawna, jednak dopiero teraz widać jej pierwsze rezultaty. Aplikacje, takie jak SearchWiki wraz z rozszerzeniem Preferred Sites pozwalają w dużym stopniu wpływać na wyniki wyszukiwania. Nie tylko wybrane przez nas strony mogą znaleźć się na wyższych pozycjach. Możemy również dodawać własne komentarze, które dostarczą nam w trakcie kolejnego wyszukiwania informacji na temat serwisu.

 

Wyszukiwarka Google znacznie rozwinęła także system geolokalizacji. Z czasem w coraz większym stopniu wyniki wyszukiwania będą zależeć od miejsca, w którym będziemy korzystać z wyszukiwarki. Z pewnością nie ułatwi to życia pozycjonerom. Zawsze, kiedy pojawia się kwestia bardziej spersonalizowanych wyników wyszukiwania pojawiają się także pytania i obawy o to, jak wieloma informacjami na nasz temat dysponuje wyszukiwarka?

 

Prawdziwym hitem ostatniego czasu jest mobilne wyszukiwanie. Jest ono związane z coraz większą popularnością urządzeń, takich jak IPhone, czy Blackberry. Łączą one w sobie wiele funkcji, w tym dostęp do internetu. Oczywiście ich najważniejszą chyba cechą jest rozmiar, który z powodzeniem możemy nazwać kieszonkowym.

 

Korzystając z tych urządzeń i aplikacji typu Google Mobile mamy dostęp do wielu informacji dotyczących naszego najbliższego otoczenia. Możemy łatwo znaleźć sklepy, restauracje, czy inny punkty na mapie, zlokalizowane niedaleko nas. Mobilne wyszukiwanie, to szansa dla mniejszych punktów sprzedażowych na zaistnienie w Internecie. Nie wystarczy jedynie umieścić swojej pozycji na mapie, aby odnieść sukces. Wszystko wskazuje na to, że właściwa optymalizacja pozycji w mobilnym wyszukiwaniu stanie się osobną usługa SEO. Co prawda Polska pozostaje nieco z tyłu za krajami Europy Zachodniej, ale szybko nadrabiamy zaległości i wykazujemy równie duże zainteresowanie nowymi technologiami i gadżetami.

 

Coraz większe znaczenie, nie tylko dla pozycji serwisu, ale także dla naszej widoczności w sieci będzie miała obecność i aktywność w społecznościach internetowych zgromadzonych wokół, takich serwisów, jak GoldenLine.pl, FaceBook, czy nawet Nasza-Klasa.pl. Właściwe zarządzanie profilem i budowanie swojej reputacji w ramach społeczności internetowych może bardzo pomóc w dotarciu do wielu potencjalnych klientów, którzy przekażą informacje o naszej działalności dalej. Uczestnictwo w społecznościach internetowych, to także dobry sposób na budowanie linków.

 

Pomimo, że niektóre zmiany i kierunki rozwoju wydają się bardziej prawdopodobne od innych nie sposób przewidzieć dokładnie, jak będzie wyglądało zdobywanie pozycji za 2 do 5 lat. Rynek usług pozycjonerskich, a także innych usług związanych z promocją w wyszukiwarce należy do jednych z najdynamiczniej rozwijających się. Niektóre firmy poprzez dłuższą obecność na rynku zdobyły nie tylko większe doświadczenie, ale także przewagę. Nie oznacza to jednak, że sytuacja nie może się zmienić nagle, kiedy twórcy wyszukiwarki uznają, że obecny algorytm wyszukiwania nie spełnia właściwie swojej roli. Jednak jeśli wyszukiwarka ma w dalszym ciągu budzić zaufanie internautów, na szczycie wyników wyszukiwania powinny pojawiać się strony najbardziej wartościowe. Więc jeśli jest jakiś obszar promocji w wyszukiwarce, w który można inwestować bez ryzyka, że coś się zmieni, to jest nim niezmiennie praca nad jakością tworzonych serwisów.

 

Eactive, zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych, oferującej e-marketing i wsparcie dla małych firm. 

 

Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl  Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.