Pozycjonowanie dla zielonych, czyli najczęściej zadawane pytania dotyczące pozycjonowania i promocji w wyszukiwarkach.
Co to jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie to zapewnienie Twojej stronie www wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania po wpisaniu do wyszukiwarki określonych słów kluczowych.

Czym jest wyszukiwarka?
Strona internetowa przystosowana do wyszukiwania przez internautów niezbędnych informacji umieszczonych w sieci poprzez wpisanie określonych słów kluczowych.

Ranking najpopularniejszych wyszukiwarek:

 

Pozycja Wyszukiwarka Procent odwiedzin
 1.  google.pl  94,71%
 2.  onet.pl  1,21%
 3.  wp.pl  1,03%
 4.  bing (msn/live)  0,98%
 5.  interia.pl  0,55%
 6.  conduit.com  0,55%
 7.  yahoo  0,22%
 8.  ask.com  0,19%
 9.  search.winamp.com  0,13%
 10.  search.babylon.com  0,11%

Ranking domen wyszukiwarek, z których trafiają na polskie witryny internauci łączący się z obszaru Polski. Ranking jest tworzony na podstawie uśrednionego dla witryn udziału procentowego wizyt rozpoczętych wejściem z wyszukiwarek na serwisy objęte badaniem gemiusTraffic. Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 20.09.2010 – 26.09.2010. Więcej na www.ranking.pl.

 

Dlaczego akurat google.pl?
Z zasobów wyszukiwarki Google tzw. Silnika (Google.pl, Onet.pl, Interia.pl) korzysta według badań gemius blisko 98% Internautów. Liczby mówią same za siebie, gdzie internauci szukają informacji.

Czym są słowa kluczowe?
Słowo kluczowe (wyrażenie kluczowe, fraza kluczowa) – wyraz (wyrażenie) który wpisujemy do wyszukiwarki w poszukiwaniu konkretnej informacji. Słowa kluczowe są wyznacznikiem do pozycjonowania strony www. Słowo kluczowe, mimo, że jego nazwa wskazuje na liczbę pojedynczą, może zawierać kilka wyrazów np. wyrażenie „sklep z biżuterią wrocław” jest traktowane jako jedno słowo kluczowe w rozumieniu pozycjonowania i linków sponsorowanych.

Czym są wyniki wyszukiwania?
Wyniki wyszukiwania (SERP) – lista wynikowa stron internetowych po wpisaniu do wyszukiwarki określonych słów kluczowych. Zadaniem pozycjonowania jest działanie poprawiające pozycję serwisu w SERP. Często wyniki wyszukiwania są podzielone na organiczne (naturalne wyniki) oraz nieorganiczne (linki sponsorowane).

Czym są linki sponsorowane?
Linki sponsorowane (Google AdWords) to tania i przyjazna reklama internetowa, którą widzą wyłącznie osoby zainteresowane. Reklamowawca płaci tylko za kliknięcie w tekst reklamowy. Reklama wyświetla się po wpisaniu wcześniej wybranych słów kluczowych. Samo wyświetlenie jest bezpłatne.

Co oznacza skrót PPC?
PPC (pay per click) lub CPC (cost per click) – koszt za kliknięcie. Mechanizm reklamowy, który polega na płatności wyłącznie za kliknięcie w daną reklamę. Samo jej wyświetlenie jest bezpłatne. Przykładem takiego modelu są reklamy Google AdWords, czyli linki sponsorowane.

Jak sprawić, żeby moja strona www była wysoko w Google?
Odpowiedź to: pozycjonowanie strony www (optymalizacja + linki). Zacząć należy od optymalizacji serwisu (kod źródłowy + funkcjonalność) oraz umieszczenia odpowiednich tekstów zawierających wybrane słowa kluczowe (unikalna treść strony). Następnie należy zadbać o pozyskanie linków prowadzących do naszej strony. Im więcej linków (teoretycznie) tym lepiej wpływa to na pozycję serwisu. Ważna jest również jakość tych linków.

Co to jest domena internetowa?
Domena to część nazwy adresu strony www lub adresu mailowego. Może ona występować z prefiksami (np. http:// lub www) oraz z końcówką (in. rozszerzeniem np.: .pl, .com, .eu, .com.pl) albo również z poddomenami.

Przykłady:
1. http://googleadwords.eactive.biz
http:// – prefiks
googleadwords – poddomena (subdomena)
. – kropka (dot)
eactive – domena (główna, wskazująca)
. – kropka (dot)
biz – końcówka domeny

2. dawid.synowka@eactive.pl
dawid.synowka – nazwa użytkownika
@ – małpa (at, małpka)
eactive – domena
. – kropka
pl – końcówka domeny

Co oznaczają skróty SEO i SEM?
SEM (search engine marketing) to działania mające na celu poprawienie widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych. Do narzędzi SEM należą m.in. pozycjonowanie, optymalizacja serwisu www oraz kampanie linków sponsorowanych. SEO (search engine optimization) to in. pozycjonowanie. Działania mające na celu zapewnienie możliwie najlepszego miejsca w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych (np. google.pl).

 

Jeżeli chciałbyś uzyskać odpowiedź na inne nurtujące Cię pytania napisz maila, a odpowiedź na pytanie zamieścimy w serwisie.

 

Dawid Synówka
eactive

Autor jest pracownikiem firmy eactive, zajmującej się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych.