Termin e-mail marketing pojawił się stosunkowo niedawno i szybko zrobił oszałamiającą karierę. Aż trudno uwierzyć, że wykorzystanie poczty elektronicznej do kontaktowania się z klientami przykuło uwagę polskich marketerów zaledwie kilka lata temu. Warto zwrócić uwagę na ten łatwy w obsłudze i praktyczny sposób docierania do klientów.

 

To, co wyróżnia e-mail marketing od tradycyjnego marketingu to narzędzia za pomocą, których próbuje się zwrócić uwagę klientów, w tym przypadku jest to poczta elektroniczna. Główną, choć nie jedyną zaletą wykorzystywania adresów mailowych jest ich powszechne użycie. Miliony osób nie potrafi wyobrazić sobie stanowiska pracy bez skrzynki mailowej. W ilości przesyłanych informacji poczta elektroniczna wyprzedziła lub niedługo wyprzedzi tradycyjne urzędy pocztowe. Żadnej firmy nie stać na zignorowanie tak olbrzymiej liczby potencjalnych klientów.

 

E-mail marketing jest nie tylko tanią, ale także akceptowaną przez internautów formą informowania o produktach, promocjach, jak i samej firmie. Pod warunkiem, że maile są wysyłane za zgodą internautów, aż 1/3 z nich uważa taką formę komunikowania z firmą za pożyteczną i ciekawą. Tylko 10% internautów uważa tego typu maile za irytujące. W porównaniu z banerami reklamowymi, które drażnią aż 50% użytkowników sieci jest to wynik wręcz imponujący.

 

Do kolejnych zalet e-maili należy zaliczyć uniwersalność ich zastosowania. Mogą one służyć zarówno promocjom konsumenckim, zbieraniu informacji o klientach, budowaniu trwałych relacji, kreowaniu wizerunku firmy.

 

Zasadniczo wyróżnia się 3 e-mail marketingu:

  • e-mail marketing nastawiony na promocję i sprzedaż

  • e-mail marketing oparty na własnej bazie adresowej

  • SPAM

     

W przypadku dwóch pierwszych mamy do czynienia wysyłaniem e-maili do osób, które wyraziły wcześniej zgodę na otrzymywanie informacji komercyjnych. Ze SPAMEM mamy do czynienia, kiedy nie wyraziwszy stosownej zgody otrzymujemy niechcianą korespondencję na naszą i tak zapchaną skrzynkę.

 

W przypadku kampanii mailowej, nastawionej na promocje jakiegoś konkretnego produktu lub usługi firmy często decydują się na wykupienie płatnej listy adresów, do których rozsyłane są e-maile zachęcające do kupna lub wzięcia udziału w promocji.

 

Tego typu kampanie są bardzo popularne. Klienci otrzymują wiadomość nie spodziewając się przekazu reklamowego. Nawet najlepiej zaprojektowana wiadomość może w tym przypadku przynieść jedynie krótkotrwały efekt, związany z konkretną promocją lub produktem. Pomimo że internauci wyrazili uprzednio zgodę na otrzymywanie wiadomości komercyjnych, to ciężko w tym wypadku mówić o pełnej dobrowolności.

 

Kolejnym rodzajem email marketingu są kampanie oparte na własnej bazie adresowej. Budowanie własnej bazy adresowej jest coraz powszechniej stosowanym sposobem na skuteczną promocję i długotrwałe relacje z klientami. Jeśli zaoferujemy internautom coś, dzięki czemu uznają, że warto zgodzić się na udostępnienie swojego adresu e-mail zbudujemy doskonały sposób na komunikowanie się z klientami.

 

Do zapisania się na naszą listę możemy kusić nagrodami, promocjami, newsletterami wiedzowymi lub informacjami na temat naszej oferty. Raz zbudowana baza adresowa, przy właściwym jej administrowaniu powinna być źródłem stałego dochodu i podstawą dobrych kontaktów z klientami. Ponadto, obecnie istnieje łatwe w obsłudze oprogramowanie gromadzące i administrujące adresami, które nie wymaga instalacji na własnym komputerze.

 

Kampania mailowa zbudowana na podstawie własnej bazy adresowej także może mieć charakter promocji lub reklamy, ale jej oddziaływanie jest bardziej skuteczne. Nie bez znaczenia dla internautów jest fakt, że zobowiązujemy się do nie udostępniania adresów firmom trzecim. To właśnie zaufanie klientów jest podstawą sukcesu kampanii zbudowanej na własnej bazie adresowej. Dlatego warto pomyśleć nad stworzeniem takiej bazy, do której chętnie dopiszą się obecni i potencjalni klienci.

 

Ostatnią kategorii kampanii mailowych jest SPAM. Jego nazwa pochodzi od mielonego miejsca. W wirtualnym świecie oznacza najczęściej niechcianą korespondencje, zawierającą nachalną promocję. SPAM jest prawdziwym problemem dla uczciwych kampanii e-mailingowych, ponieważ wiele programów pocztowych automatycznie blokuje dostęp takiej korespondencji do skrzynki.

 

Mimo że posługiwanie się SPAMEM jest w Polsce zagrożone karą grzywny, a w przyszłości być może karą pozbawienia wolności niektóre firmy decydują się na prowadzenie tego typu kampanii. Co ciekawe często odnoszą one pewien ograniczony skutek. Warto jednak pamiętać, że konsekwencje skojarzenia firmy ze SPAMEM mogą być bardzo poważne, nie tylko ze względu na kłopoty z prawem.

 

Jak stworzyć interesujący e-mail?

 

O tworzeniu tekstów, które skłonią internautę do podjęcia określonej akcji lub zbudują pozytywny wizerunek firmy powstała niezliczona ilość opracowań. Oto kilka rzeczy, o których powinieneś pamiętać chcąc przykuć uwagę adresata swojej kampanii mailingowej.

 

Najważniejsza jest dbałość o szczegóły. Już samo pole informujące od kogo pochodzi wiadomość może zadecydować o tym, czy nasz mail zostanie przeczytany lub nie. Wskaźniki otwarć są najlepszym dowodem na to, że lepiej, kiedy wiadomość podchodzi od konkretnego nadawcy, niż z ogólnego adresu firmowego.

 

Co do samej treści to należy pamiętać, aby e-mail budził zainteresowanie, informował oraz skłaniał do podjęcia działania (np. zakupu produktu, lub dopisania się na listę adresową). Tworząc maila używaj zrozumiałego i prostego języka.

 

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych w trakcie pisania maila jest zapchanie go niepotrzebną treścią. W trakcie czytania wiadomości internauta nie powinien mieć najmniejszego problemu odpowiedzią na pytanie co i jak powinien zrobić, aby skorzystać z dostarczanych przez nas informacji..

 

Przy tworzeniu maila należy pamiętać, że nawet najlepiej skonstruowana wiadomość nie zda się na nic, jeśli będzie zawierać jedynie obietnice bez pokrycia. Bez względu na to, czy rozsyłasz newslettery z wiedzą branżową, czy chcesz zachęcić do kupna swoich produktów za każdą informacja powinna kryć się pewna jakość, którą gwarantujesz w mailu.

 

Rozbudowując swoją bazę adresową staraj się dowiadywać coraz więcej o swoich klientach, tak aby korespondencja spełniała oczekiwania tych internautów, którzy są najbardziej zainteresowani tym co oferujesz. Zdobycie adresu nie powinno kończyć naszych starań o wartościowy kontakt z klientem. Tylko utrzymywanie wysokie poziomu naszej korespondencji pozwoli na budowanie długotrwałych i wzajemnie korzystnych relacji.

 

Aleksander Czech

Autor jest pracownikiem firmy Eactive, zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych.

 

Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl  Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.