Kilka zasad skutecznego copywritingu.

5/02/09

„Słowa są podobne do promieni X. Jeśli się nimi umiejętnie posługiwać, przenikają wszystko”. Niewątpliwie pisarz Aldous Huxley wiedział co mówi. Język jest podstawowym narzędziem komunikowania się z innymi i ma potężną siłę rażenia. Świadomie skonstruowany tekst może informować, przekonywać…sprzedawać. Ten artykuł odsłoni przed Tobą niektóre z sekretów najlepszych copywriterów, którzy za pomocą samych tyko słów potrafią zdobywać rzeszę klientów.

 

1.      Użyj przykuwających uwagę nagłówków.  Kiedy przeglądasz gazetę niektóre tytuły wydają się wręcz zmuszać do przeczytania całego artykułu. Taki powinien być Twój nagłówek. Pamiętaj najczęściej masz tylko jedną szansę na zwrócenie uwagi czytelnika, nie wolno jej zmarnować.

 

2.      Pierwszy akapit. Po „zabójczym” nagłówku czas na pierwszy akapit. Dobrym sposobem na przykucie uwagi czytelnika jest zadanie w pierwszym akapicie pytania. Nie pozostawiaj go jednak bez odpowiedzi, nawet jeśli Tobie wydaje się ona oczywista.  

 

3.      W głównym tekście zmierzaj do puenty. Jeśli uda Ci się przykuć uwagę czytelnika nagłówkiem istnieje spora szansa, że zdecyduje się na przeczytanie reszty. W tej części musisz rozwinąć i wyjaśnić myśl, którą zawarłeś w nagłówku. Tutaj także prezentujesz swoje argumenty i oferujesz dodatkowe korzyści wynikające z oferty.

 

4.      Wciągnij czytelnika w treść. Unikaj takiego układu strony, mailingu lub innej treści, który będzie utrudniał czytelnikowi skoncentrowanie się na tekście. Najlepszy tekst, to taki, który czyta się jednym tchem, prosty i zwięzły.

 

5.      Skup się na czytelniku, nie na ofercie. Twój tekst powinien zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące usługi lub produktu, ale nie to jest najważniejsze. Skup się na odbiorcy. Grając umiejętnie nie tylko na jego potrzebach i pragnieniach, ale także na słabościach, a nawet strachu wzmocnisz siłę Twojego przekazu. Zwracaj się bezpośrednio do Twojego czytelnika używając formy „Ty”. Zamiast zachwalać produkt pokaż, w jaki sposób może on pomóc czytelnikowi lub nawet zmienić jego życie. 

 

6.      Użyj zasady „Dokładnie tak”. Pozwól swojemu czytelnikowi zgodzić się z Tobą. Powiedz mu coś, o czym doskonale wie. Spraw, aby powiedział „jest dokładnie tak, jak tu pisze”

 

7.      Zadawaj prowokujące pytania, które zaintrygują czytelnika i zachęcą do dalszej lektury. Ciekawym rodzajem pytań są presupozycje. Ich wyjątkowy charakter polega na tym, że w pytaniu zawarta jest już odpowiedź. Na przykład z pytania „Ile metrów ma najdłuższy most na świecie?” możemy dowiedzieć się, że istnieje coś takiego, jak najdłuższy most na świecie. W reklamie tego typu pytania mogą wyglądać następująco: „Czy myślałeś kiedyś, jak by to było gdybyś był bogaty?”. Pytanie kieruje w subtelny uwagę czytelnika w stronę myślenia o wzbogaceniu się, usypiając jego czujność wobec przekazu reklamowego.  

 

8.      Bądź szczery. Zwłaszcza w przypadku zakupów w sieci klienci boją się, że zostaną naciągnięci lub zwyczajnie oszukani. Dlatego nie warto zbyt dobrze ukrywać ewentualnych mankamentów oferty. Mówiąc o niech wzbudzimy zaufanie klientów, wytrącimy z rąk ewentualną krytykę i w ten sposób wadę przekujemy w zaletę.

 

9.      Dopasuj swój przekaz do grupy docelowej. Do im bardziej sprecyzowanego audytorium próbujesz dotrzeć, tym większe masz szansę, że trafiasz w jego potrzeby. Nigdy nie próbuj sprzedawać wszystkim. Inni już tego próbowali, nie warto.

 

10.   Motywuj swoich czytelników strachem. Wiem brzmi to trochę groźnie. W istocie chodzi o strach przed stratą wyjątkowej okazji. Daj do zrozumienia czytelnikowi, co może się stać jeśli nie skorzysta z nadarzającej się okazji.

 

11.  Komplementuj swoich odbiorców. Jak mówi przysłowie „komplementami daleko zajdziesz”. Każdy je lubi, sztuka polega na tym, aby nie przesadzić.

 

12.  Traktuj tekst osobiście. Daj odczuć swoim odbiorcom, że po drugiej stronie znajduje się prawdziwa, szczera osoba. Klienci szukają kontaktu z ludźmi, nie firmami.

 

13.  Obiecaj coś. Aż zbyt dobrze znamy to z polityki. Reklama rządzi się podobnymi prawami. Zagwarantuj coś, a Twoja wiarygodność urośnie w oczach klientów. Pamiętaj tylko, żeby dotrzymać obietnicy!

 

14.  Podziel się sekretem. Jeśli czytelnik uzna, że udostępniasz mu jakieś ekskluzywne informacje, będzie o wiele łatwiej nakłonić go do skorzystania z Twojej oferty.

 

15.  Używaj „mocnych” słów. Wyrazy takie, jak niezawodny, oryginalny, ekskluzywny mają moc przykuwania uwagi czytelników.

 

16.  Niech Twój tekst będzie żywy. Istnieje kilka sposobów na ożywienie tekstu. Spróbuj zainteresować czytelników opowiadając im krótką historię, dziel się cennymi informacjami, zwracaj się do czytelników bezpośrednio używając formy osobowej „Ty”.

 

17.  Stosuj płynne przejścia. Najlepiej niech kolejne elementy tekstu przechodzą płynnie z jednego w drugi. Dobry tekst sprzedażowy nie może być listą argumentów.

 

18.  Sprawdź błędy ortograficzne i literówki. Ewentualne błędy, chociaż zdarzają się każdemu, mogą obniżyć Twoją wiarygodność w oczach czytelnika.

 

19.  Używaj fotografii. Zdjęcia są dobrym sposobem na prezentowanie produktu, o ile są to dobre zdjęcia odpowiednio użyte.

 

20.  Elementy graficzne. Strzałki, ikony oraz inne elementy mogą koncentrować uwagę czytelnika na najważniejszych komunikatach i porządkować przekaz.

 

21.  Użyj referencji. Są one niezwykle skutecznym narzędziem sprzedażowym, ponieważ Twój produkt/usługę zachwalają osoby, które nie mają z tego tytułu żadnych korzyści. Referencje są bezcenne!

 

22.  Zapadające w pamięć logo. Dzięki niemu klient otrzyma coś, z czym będzie mógł wiązać Twoją ofertę.

 

23.  Stwórz świetny slogan. Świetny slogan to taki, który odbiorca będzie powtarzał jeszcze po  przeczytaniu tekstu.”No to frugo!”

 

24.  Zainicjuj reakcje na tekst. Zachęć do skorzystania z oferty teraz. Poinstruuj swoich klientów, czego dokładnie od nich oczekujesz.

 

Zaprezentowane wyżej porady, to nie magiczne sztuczki tylko sprawdzone sposoby na przykuwanie uwagi odbiorcy. Nie zdadzą się jednak one na nic, jeśli nie zaadoptujesz ich do warunków Twoich potrzeb. Pamiętaj najważniejsze jest to, co dajesz od siebie i co wyróżni Twoją ofertę od setek innych. Mam nadzieję, że ten krótki tekst pomoże Ci w tym choć trochę.  

 

Alekasander Czech

Autor jest pracownikiem firmy Eactive, zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych.

 

Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl  Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.