Do pewnego stopnia można powiedzieć, że z marketing wirusowywykorzystywali już nasi praprzodkowie. Informacje przekazywane z ust do ust były i jeszcze długo będą jednym z podstawowych i bardziej wiarygodnych źródeł informacji dla wielu z nas.

Z pewnością przekonało się o tym wielu pracowników biur i urzędów, gdzie informacje przekazywane z ust do ust dotyczące zarówno pracy, jak życia osobistego, rozchodzą się z prędkością światła i docierają do adresatów o wiele szybciej niż miałoby to miejsce za pośrednictwem oficjalnych kanałów komunikacji. Lubimy mieć dostęp do ekskluzywnych informacji i dzieląc się nimi uchodzić za osobę najlepiej poinformowaną. Ta naturalna skłonność nie mogła ujść uwadze specjalistów od reklamy i marketingu.

Internet to obecnie jeden z największych kanałów komunikacji na świecie. Używając maili, komunikatorów, forów i innych narzędzi, jakie oferuje sieć, możemy kontaktować się z wieloma osobami jednocześnie. Interesująca informacja lub filmik potrzebuje kilku godzin, aby obiec cały świat. Było tylko kwestią czasu, aż ktoś wpadnie na pomysł, aby wykorzystać tę możliwość w reklamie. Tak powstał marketing wirusowy.

Pewnie po tym, co powiem, wielu specjalistów od marketingu mnie przeklnie, ale w dużym uproszczeniu marketing wirusowy jest ulepszonym rodzajem „poczty pantoflowej”. Polega on na lawinowym rozprzestrzenianiu materiałów dotyczących firmy za pośrednictwem samych internautów. Skuteczna reklama wirusowa jest nie tylko tania, ale także skuteczniejsza od tradycyjnych form promocji.

Marketing wirusowy ma olbrzymią zaletę. Nie jest kojarzony z reklamą. Internauta nie tylko sam decyduje, czy otworzyć taką wiadomość, ale także z dużym prawdopodobieństwem otrzymuje ją od znajomego. Ponadto materiały rozpowszechniane za pomocą marketingu wirusowego są zwykle prezentowane w atrakcyjnej dla internautów formie, która jest głównym powodem tego, że reklama wirusowa jest przesyłana dalej.

Jak skutecznie wykorzystać marketing wirusowy?

Marketing wirusowy ma wiele korzyści. Najważniejsze pytanie brzmi: co zrobić, żeby internauci nie tylko postrzegali naszą firmę w korzystnym świetle, ale także by nasza reklama wirusowa chętnie była przekazywana dalej.

Reklama wirusowa może być rozpowszechniona na wiele różnych sposobów. Marketingowy wirus może rozprzestrzeniać się za pomocą filmików, gier interaktywnych, kanałów dyskusyjnych oraz polecania wiadomości i artykułów.

Jak widać sposobów na zarażanie reklamą może być wiele i zaprezentowane wyżej możliwości z pewnością nie zamykają tej długiej listy. Reklama wirusowa i jej forma powinna zawsze zależeć od kanału dystrybucji, za pomocą którego będziemy zarażać internautów. Zawsze musimy pamiętać o kilku zasadach, które sprawią, że reklama wirusowa odniesie sukces.

Reklama wirusowa opiera się na atrakcyjnej treści. Jeśli przykujemy uwagę użytkownika sieci na kilka minut lub zapewnimy mu chwilową rozrywkę, możemy liczyć na to, że nasza reklama wirusowa zostanie przesłana dalej. Zaciekaw go lub rozśmiesz, zrób wszystko, aby Internauci chcieli rozmawiać o gadżecie, który przygotowałeś. Pamiętaj im mniejszy budżet na marketing wirusowy, tym bardziej atrakcyjna i łatwa do zapamiętania powinna być treść.

Marketing wirusowy opiera się na znalezieniu połączenia między rozrywką a reklamą. Należy zadbać o to, aby reklama wirusowa była połączona w subtelny sposób z rozrywką. Najlepiej, jeśli nasz produkt lub usługę da się umieścić w jakimś interesującym dla internauty kontekście.

Reklama wirusowa wymaga także odpowiedniego kanału dystrybucji. Tworząc materiał reklamowy, musimy wziąć pod uwagę wielkość pliku i jego format. Należy również wziąć pod uwagę, czy gadżet będzie rozprzestrzeniał się w formie załącznika, czy będzie pobierany z serwera oraz do kogo ma trafić nasza reklama wirusowa.

Marketing wirusowy w social media

Obecnie reklama internetowa coraz częściej opiera się o marketing wirusowy i media społecznościowe. Taka reklama wirusowa polega na rozpowszechnianiu się przekazu dzięki interakcji użytkowników social media. To właśnie odbiorcy komunikatu pełnią tam rolę adwokatów i ambasadorów marki. To właśnie na tym opiera się marketing wirusowy. Kreatywna reklama wirusowa produktu lub usługi w pełni wykorzysta potencjał takich osób. Trzeba jednak pamiętać, że to jaką formę przybiera reklama wirusowa, ma coraz mniejsze znaczenie, a większe – pomysł, który zainspiruje ludzi do dzielenia się nią.

Najbardziej zaraźliwe wirusy marketingowe.

Film. Najbardziej popularnym medium, za pomocą którego internautów zaraża się reklamą, są filmiki. Marketing wirusowy oparty na filmach ma kilka zalet. Po pierwsze film wywiera największy efekt w relatywnie krótkim czasie. Filmy mają jeszcze jedną ważną cechę. O wiele trudniej poddać je modyfikacji. Dzięki temu twoja reklama wirusowa nie zostanie wypaczona.

Gry. Inna doskonała forma, jaką przybiera reklama wirusowa. Umieszczony w grze produkt lub logo firmy może być świetnym i sprawdzonym sposobem na zarażenie Internetu reklamą. Jedynym „ale” jest grupa docelowa. Taka reklama wirusowa nie dotrze do starszych internautów. Niechętnie poświęcą oni swój czas na gry komputerowe. Jest to natomiast doskonałe rozwiązanie, jeśli z nasza reklama wirusowa ma trafić do młodszych odbiorców.

Marketing wirusowy nie ma schematu, który gwarantuje sukces. Reklama wirusowa wymaga pomysłowości i wyczucia. Należy pamiętać, że prędkość, z jaką w Internecie przemieszczają się informacje, może także działać na Twoją niekorzyść. Internauci nie przepuszczą żadnej okazji do zakpienia ze słabej reklamy. Pamiętajmy także, że nawet najlepiej przygotowana reklama wirusowa nie przyniesie efektu, jeśli nie zainteresuje internautów. Nim nasza reklama wirusowa zostanie rozpowszechniona, przetestuj ją na grupie znajomych lub mniej licznej grupie internautów. To sprawi, unikniemy sytuacji, w której nasza reklama wirusowa będzie nieskuteczna.