Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe?

29.08.2008

Codziennie Twoi potencjalni klienci szukają w internecie takich firm, jak Twoja i produktów, które oferujesz. Szukają ich, przede wszystkim przy użyciu wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, Onet czy Netsprint. To co robią internauci jest niezwykle proste: wpisują do wyszukiwarki słowa określające poszukiwany produkt i przeglądają strony, których adresy wyświetlą się w odpowiedzi na ich zapytanie.

To co musisz zrobić, to znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania. Proste, prawda? Rzeczywiście proste – pod warunkiem, że wiesz jak wspiąć się na najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Możesz zacząć gromadzić niezbędną wiedzę (można jej znaleźć naprawdę sporo w sieci) i próbować zrobić to samodzielnie. Po mniej więcej roku wytężonej pracy i wielu próbach, powinieneś mieć odpowiednią wprawę, by wprowadzić swoją stronę do pierwszej 50. Możesz też zlecić osiągnięcie wysokich pozycji (czyli pozycjonowanie) profesjonalnej firmie pozycjonerskiej i efekty osiągnąć znacznie szybciej.

Jednak nawet miejsce w ścisłej czołówce wyników, nie oznacza, że od razu zostaniesz milionerem. Wzrost ilości odwiedzin nie musi oznaczać wzrostu ilości zamówień i szybkiego powiększenia stanu Twojego konta. Może się okazać, że wybrane przez Ciebie słowa rzeczywiście są wysoko, Twoją stronę odwiedza codziennie tysiące ludzi… a zamówień masz zaledwie kilka. Twoi internauci wchodzą na Twoją stronę… i równie szybko z niej wychodzą. Wniosek: na Twojej stronie nie znaleźli tego, czego naprawdę szukali. Przyczyną są prawdopodobnie nieodpowiednio dobrane słowa i frazy dla wyszukiwarek.

Jak więc wybrać właściwe słowa i sprawić, by Twoja strona internetowa zamieniła się w kurę znoszącą złote jaja, a Twoim największym zmartwieniem była zbyt mała ilość ludzi do obsługi zamówień?

Ustalmy na początku, co to są dobrze dobrane słowa. Właściwie dobrane frazy do pozycjonowania to takie, które sprowadzą na Twój serwis, możliwie najwięcej osób, gotowych do kupienia Twoich produktów. Zwróć uwagę, że kładę tutaj nacisk na gotowość do kupna, czyli odwiedziny, które mają realną szansę przełożyć się na złożenie zamówienia.

W świetle tego, co przeczytałeś przed chwilą wniosek sam powinien Ci się nasunąć: słowa i frazy nie mogą być zbyt ogólne.

Załóżmy, że prowadzisz komis, sprzedajesz samochody i pozycjonujesz słowo „samochody”. Z wyszukiwarki trafią do Ciebie wszyscy, których interesują samochody: zainteresowani nowymi modelami samochodów na rynku, konstrukcją samochodów, nowościami z rynku motoryzacyjnego, nowinkami technologicznymi z branży, pasjonaci… w zasadzie wszyscy mężczyźni (osobiście znam tylko jednego faceta, który w ogóle nie interesuje się samochodami) i zapewne niemała grupa kobiet.

 

Niestety, zdecydowana większość z nich (w takim przypadku zapewne około 99%) nie chce w tej chwili kupić samochodu i nie zostawi u Ciebie ani złotówki.

 

Najważniejsza zasada jaką powinieneś się kierować brzmi: słowa kluczowe powinny być precyzyjne.

Muszą oddawać sens Twojej działalności lub opisywać Twoje produkty bardziej szczegółowo. Zdecydowanie lepszymi frazami będą: „sprzedaż samochodów”, „samochody używane”, „sprzedaż samochodów używanych”. Jest dużo większa szansa, że osoba szukająca takich wyrażeń rzeczywiście chce kupić samochód. Tym samym jest dla Ciebie potencjalnym klientem i bardziej wartościowym odwiedzającym.

 

Wybierając słowa kluczowe powinieneś cały czas pamiętać o tej zasadzie.

 

Jak przeprowadzić proces wyboru słów kluczowych? Pokażę Ci metodę, z której sam korzystam i która pozwoli, w miarę sprawnie się z tym uporać. Ja osobiście używam do tego komputera i arkusza kalkulacyjnego, choć jak sam zobaczysz – wystarczy kartka i ołówek. Trzymaj się poniższych zasad, a zobaczysz, że to naprawdę jest proste.

 

1. Myśl jak klient

 

Zapomnij o tym, że znasz swoją firmę, branżę i asortyment produktów. Staraj się postawić w sytuacji osoby, która szuka Twoich produktów. Staraj się myśleć tak jak ona i wymyślać słowa, które przyszłyby jej do głowy (nie ograniczaj się – kreatywność klientów naprawdę nie ma granic). Jeśli trzeba – spróbuj podejścia zupełnego laika i twórz frazy skojarzone z Twoimi produktami. Np. jeśli wykonujesz schody zabiegowe (ciekawe ile osób zna tą nazwę) i taka fraza jest dla Ciebie oczywista, niekoniecznie zna ją Twój klient. Jemu przyjdzie do głowy raczej „schody zakręcane”, „schody kręcone”.

Możesz też poprosić obecnych klientów o ich opinie lub przygotowanie listy słów, pod którymi by Cię szukali.

 

2. Stwórz jak najdłuższą listę słów

 

Zapisz wszystkie słowa, które Ci przyjdą do głowy lub które podsuną Ci Twoi klienci i współpracownicy. Zapisz słowa w postaci listy – jedno pod drugim. Powinieneś mieć całkiem pokaźną listę.

 

3. Wstępnie wybierz słowa

 

Z całej listy fraz wybierz 10-15, które najlepiej oddają specyfikę Twojej działalności, opisują Twoje produkty lub Twoją niszę. Cały czas myśl jak klient.

 

4. Oceń wybrane słowa

Wybrane słowa powinieneś ocenić na 3 sposoby:

 

a) popularność

 

Sprawdź jak popularne są słowa, czyli jak często są wyszukiwane. Możesz posłużyć się takimi narzędziami jak: WordTracker (płatny). Znajdziesz w nim praktyczne porady i wskazówki oraz informacje o kolejnych raportach.

 

Grzegorz Brajewski

Autor jest współwłaścicielem firmy Eactive, zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych.

 

Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl  Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.