SEO copywriting, czyli internetowa strona treści.

16/06/09

Chcąc myśleć o widocznym miejscu w wyszukiwarkach, takich jak Google właściciele stron internetowych muszą wykazywać coraz większą innowacyjność. Przy tak dużej konkurencji w dostępie do pozycji nie można oddzielić działań typowych dla pozycjonerów od innych aspektów funkcjonowania strony. W szczególności dotyczy to treści serwisu, która może mieć znaczący wpływ na pozycję w wyszukiwarce. O takim tworzeniu treści, która uwzględnia oczekiwania zarówno internautów, jak i wyszukiwarki mówi się również SEO copywriting.

 

O ile wytłumaczenie, czym zajmuje się copywriter może nie być łatwe w dwóch, trzech zdaniach (zadanie dodatkowo utrudnia brak polskiego słowa opisującego tą profesję) o tyle termin SEO copywriting jest już zupełnie niejasny.

 

Gdyby ktoś zmusił mnie do wyjaśnienia jednym zadaniem kim jest copywriter powiedziałby, że jest to osoba, która w zaplanowanym z góry celu posługuje się słowami, skierowanymi do precyzyjnie określonego odbiorcy. Innymi słowy najważniejszym kryterium jakości tekstu jest skutek, jaki odniesie. Nie inaczej jest z SEO copywriterem, z tym że jednym z odbiorców jego tekstów jest wyszukiwarka.

 

Treść na stronie jest tak samo ważnym elementem zdobywania pozycji, jak inne działania pozycjonerskie np. budowanie linków. Jednocześnie to właśnie treść jest jednym z najczęściej lekceważonych obszarów zdobywania pozycji w wyszukiwarce, a wydaje się, że interesująca zawartość strony zyska w przyszłości więcej w oczach wyszukiwarki.

 

Gdzie zaczyna się SEO copywriting?

 

Mówiąc o wyszukiwarce, jako odbiorcy tekstu nie chodzi oczywiście, o jakieś szczególne preferencje czytelnicze, a raczej o kryteria, jakie wyszukiwarka stawia serwisom internetowym.

 

Jednym z najbardziej podstawowych warunków, stawianych przez wyszukiwarkę, bez którego można zapomnieć o wysokich pozycjach jest oryginalna treść na stronie. Oryginalna, czyli niepowielona treść, to bezwzględnie warunek konieczny starań o wysoką pozycję. Także uzupełnianie serwisu o nowe podstrony i nową treść jest dobrze widziane przez wyszukiwarkę.

 

Podobnie, jak przy innych technikach pozycjonerskich zdobywanie pozycji nie może obyć się bez słów kluczowych. Jednym z podstawowych zadań SEO copywritera jest umieszczenie ich w tekście znajdującym się na stronie, a także w kodzie źródłowym.

 

Wydawałoby się, że kod źródłowy najlepiej pozostawić programistom, jednakże z niektórymi aspektami optymalizacji kodu źródłowego najlepiej poradzi sobie SEO copywriter. Chodzi o meta tagi w nagłówku strony. Czym jest nagłówek oraz znajdujące się w nim meta tagi?

 

Nagłówek w kodzie źródłowym jest pierwszym miejscem, do którego zaglądają roboty wyszukiwarki i składa się z takich elementów, jak title, description i keywords. Na podstawie informacji tam zawartych wyszukiwarka przypisuje stronę konkretnym zapytaniom oraz używa ich przy indeksowaniu serwisu.

 

Aby nagłówek mógł mieć pozytywny wpływ na pozycję serwisu powinien spełniać oczekiwania wyszukiwarki. Chodzi o to, aby informacje zawarte w tagach były odpowiedniej długości i były odpowiednio nasycone słowami kluczowymi. Właściwie zoptymalizowany nagłówek nie gwarantuje wysokiej pozycji, ale z pewnością pomaga w jej osiągnięciu.

 

Elementy nagłówka są widoczne nie tylko dla robotów indeksujących strony, ale także dla internautów korzystających z wyszukiwarki. Tytuł strony, jak i opis to najczęściej pierwszy kontakt internauty ze stroną. Właściwie napisany ma szansę przykuć uwagę czytelnika i skutecznie zachęcić do odwiedzenia strony. Jak pokazuje ten przykład nie tylko słowa kluczowe, ale właściwe ich użycie pozwala stronie wspinać się do góry w rankingu wyszukiwarki.

 

Podobne wymagania wyszukiwarka stawia przed tekstami umieszczonymi na stronie. Tu także obowiązują zasady, co do częstotliwości występowania słów kluczowych w tekście, czy ilości słów kluczowych, pod którymi pozycjonowana jest strona. W oparciu o doświadczenia i wytyczne wyszukiwarki istnieją różne taktyki dotyczące rozmieszczenia słów kluczowych, długości tekstu oraz innych czynników związanych z treścią.

 

Wielu praktyków twierdzi, że najlepszym rozwiązaniem jest użycie około 250 – 300 słów, na które przypadały by jedno lub dwa słowa kluczowe. Są również copywriterzy, którzy znacznie częściej używają słów kluczowych, dodatkowo odmieniając je przez czasy i przypadki. Z pewnością górną granicą użycia słów kluczowych w treści jest moment, w którym nasze teksty zaczynają brzmieć, jakby napisał je robot wyszukiwarki.

 

Nie istnieją żadne żelazne zasady, co do ilości oraz częstotliwości występowania słów kluczowych w tekście. Są to raczej wskazówki, z których należy świadomie korzystać i które wzbogaca się wraz z rosnącym doświadczeniem.

 

Pamiętaj dla kogo jest twoja strona!

 

Właściwe użycie słów kluczowych w tekście, czy optymalizacja tych obszarów treści, które pozostają niewidoczne dla internauty to ważny element pracy na zawartością strony, który ma realny wpływ na pozycje w wyszukiwarce. Jednak według mnie najważniejszą cechą tekstów przygotowywanych na strony internetowe są oczekiwania internautów nie wyszukiwarki.

 

Przygotowując treść na strony nie powinno się myśleć o wyszukiwarce. Teksty powinny być zawsze stworzone z myślą o osobach odwiedzających stronę, powinny „mówić” językiem internautów i uwzględnić ich przyzwyczajenia.

 

Niezaprzeczalnym faktem jest, że Internet „czyta” się inaczej. Internauci nie zagłębiają się w tekst słowo po słowie. Najczęściej skanują tekst w poszukiwaniu interesujących ich informacji. Odwiedzana strona ma najczęściej kilka chwil na przykucie uwagi internauty. Zaledwie kilka sekund decyduje, czy internauta zostanie na stronie, czy niezwłocznie ją opuści.

 

Żeby tekst na stronie właściwie realizował swoje zadanie musi spełniać szereg warunków. Najważniejsze, żeby struktura tekstu była tak skonstruowana, aby internauta miał łatwy dostęp do znajdujących się w treści informacji. Oznacza to między innymi łatwy do zrozumienia język oraz informacje podawane wprost i natychmiast.

 

Cały tekst powinien być napisany w taki sposób, aby przeczytanie choćby jednego akapitu dawało adekwatne wyobrażenie czego dotyczy całość. Równie ważne jest, aby tekst w jak największym stopniu był związany ze słowami kluczowymi, ponieważ tego właśnie oczekują internauci wpisując zapytania w wyszukiwarkę.

 

Ktoś może zapytać, co wspólnego z pozycją w wyszukiwarce ma tekst, który podoba się internautom i spełnia ich oczekiwania względem strony? Ma i to wiele! Roboty, a także inne mechanizmy indeksowania stron przez wyszukiwarki stają się coraz bardziej zaawansowane i wymagające wobec twórców serwisów internetowych. Cały ten proces służy dostarczaniu internautom najbardziej adekwatnej do zapytań zawartości. Zapychanie stron słowami kluczowymi naprawdę nic nie da, jeśli osoba odwiedzająca serwis nie znajdzie na nim nic wartościowego. Wyszukiwarka uzna ruch na stronie za pusty, co prędzej czy później musi odbić się na pozycji strony.

 

Znaczenie interesującej zawartości strony, związanej z zapytaniem internautów będzie z pewnością rosło, nie tylko dla pozycji w wyszukiwarce. Dostarczanie ciekawych informacji jest podstawą budowania relacji z internautami. Odnosi się to nie tylko do serwisów zajmujących się dostarczaniem informacji, ale także do stron oferujących produkty i usługi.

 

Nie oznacza to oczywiście, że strona może się obyć bez innych form zdobywania pozycji, związanych z zapleczem pozycjonerskim, ale tworzenie ciekawej zawartości oraz rozbudowa serwisu powinna stać istotnym elementem promocji strony, dla każdego właściciela strony, któremu zależy na uwadze internautów.

 

Eactive, zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych.