Albo jesteś w pierwszej 10 albo cię nie ma!

O pozycjonowaniu rozmawiamy z właścicielami firmy Eactive, która od 8 lat zajmuje się promowaniem stron w wyszukiwarkach internetowych.

 

Aleksander Czech: Kiedy po raz pierwszy pojawił się pomysł, aby zająć się pozycjonowaniem?

 

Grzegorz Brajewski: Obok tworzenia stron www i promowania ich w Internecie pozycjonwanie było tylko jedną z dodatkowych usług, jakie oferowała nasza firma na początku. Dopiero z czasem postanowiliśmy się skupić na pozycjonowaniu, statystykach, newsletterach.

 

A.C: Ze względu na większe zainteresowanie pozycjonowaniem?

 

Michał Kliszczak: Nie do końca. Skupiliśmy się na pozycjonowaniu ponieważ szukaliśmy własnej niszy, w której moglibyśmy się specjalizować, a intuicja podpowiadała nam, że pozycjonowanie może być nie tylko ciekawym, ale także przyszłościowym obszarem. Ponadto w pozycjonowaniu podobało nam się to, że łatwo mogliśmy sprawdzić efekty naszej pracy. Tworząc strony prawie zawsze spotykaliśmy się ze sprzecznymi opiniami na ich temat. Tak jest zawsze 1 strona 10 różnych opinii. Inaczej jest z pozycjonowaniem, albo jesteś w pierwszej 10 albo cię nie ma.

 

AC: Takie były początki, a jak jest teraz? Czy polscy właściciele stron internetowych wykazują większe zainteresowanie pozycjonowaniem?

 

GB: Na początku kiedy zaczynaliśmy. Nie było w ogóle świadomości na temat promocji w wyszukiwarkach. Mało kto słyszał o pozycjonowaniu. W zasadzie na początku sami mówiliśmy raczej o indeksacji w wyszukiwarkach, niż pozycjonowaniu. Kiedyś wystarczyło dodać stronę do indeksu i zoptymalizować, aby uznać ją za wypozycjonowaną. Jeszcze zaledwie kilka lat temu każdego klienta należało długo przekonywać. Teraz jest inaczej. Klienci, którzy się do nas zgłaszają wiedzą lub mają pewne pojęcie, czym jest pozycjonowanie i oczekują po prostu wysokich pozycji.

 

AC: Czyli można powiedzieć, że zainteresowanie szło w parze z coraz większą wiedzą?

 

MK: Powiem tak, kiedyś było zaledwie kilku, góra kilkunastu klientów rocznie, którzy sami chcieli zaistnieć w wyszukiwarkach, nie do końca wiedząc, o co tak naprawdę chodzi. Można powiedzieć, że swoją decyzję opierali raczej na intuicji, która podpowiadała im, że może to być korzystne dla ich biznesu. Obecnie klientów, którzy świadomie podejmują decyzję o chęci pozycjonowania swojej strony jest kilkudziesięciu miesięcznie. Co wcale nie znaczy, że brakuje klientów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z Internetem. Zdarza się, że osoby te mają kłopot z bardzo podstawową wiedzą na temat Internetu, ale z czasem wiedza na temat narzędzi jakie oferuje sieć się zwiększa.

 

AC: A więc kim są wasi klienci?

 

MK: My ich opisujemy w następujący sposób. Głównie są to małe i średnie firmy, co nie znaczy, że nie otrzymujemy zleceń od większych firm. Najczęściej są to firmy, które opierają swoją sprzedaż na kanale internetowym i zdają sobie sprawę, że klienci szukają ich produktów lub usług przy pomocy wyszukiwarki. Tak więc są to sklepy internetowe lub firmy, które za pośrednictwem strony internetowej prezentują swoją ofertę.

 

AC: Czy obecnie da się zauważyć jakieś ogólne trendy, które wyznaczają przyszłość pozycjonowania w Polsce i na świecie?

 

MK: Z jednej strony w Polsce trwa poszerzanie się rynku usług pozycjonerskich. To znaczy, że powstaje coraz więcej firm, coraz więcej stron, obejmujących coraz więcej branż i rodzajów działalności. Z drugiej strony trwa intensywne zajmowanie pozycji przez firmy. Właściciele stron, którzy teraz inwestują w pozycjonowanie liczą na pewne przyczółki w wyszukiwarce, dzięki czemu ich przyszłość w Internecie będzie bardziej pewna.

 

GB: Co do przyszłości samego pozycjonowania, to uważam, że ogólne słowa, czyli takie które jest najtrudniej wypozycjonować, np. wiertarki, tłumaczenia, sklep rtv, lodówki itd. będą obstawione przez firmy z dużymi budżetami. Pozycjonowanie tych słów będzie się opłacać tylko takim stronom, które naprawdę dużo sprzedają. Wynika to głównie z gwałtownie zaostrzającej się konkurencji w Internecie. Z drugiej strony zmusi to mniejsze firmy do pozycjonowania się pod słowami bardziej niszowymi, lokalnymi, precyzyjnej opisującymi działalność firmy. To wynika także z tego, że internauci będą potrafili wyszukiwać w bardziej precyzyjny sposób. Kiedyś internauci nie wiedzieli do końca, jak korzystać w pełni z wyszukiwarki.

 

AC: Czy biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój usług pozycjonerskich uważacie, że manipulowanie wynikami wyszukiwarki jest całkowicie uczciwe wobec internautów?

 

GB: Pozycjonowanie jest manipulowaniem wynikami wyszukiwania, ale ja jestem przekonany, że pozycjonerzy pomagają wyszukiwarce. Jest tak, ponieważ z zasady firmy pozycjonerskie nie przyjmują zleceń na słowa typu lodówki, kiedy strona sprzedaje zegarki. W wynikach wyszukiwania wysoko znajdują się te strony, które są związane ze słowami kluczowymi. Załóżmy taki scenariusz. Właściciel strony ma pieniądze, które przeznacza na pozycjonowanie i w konsekwencji zarabia na stronie, która ma wysokie pozycje. To znaczy tylko tyle, że klienci szukają jakiegoś produktu i produkt ten na tej stronie znajdują, a więc wyszukiwarka działa prawidłowo. Można więc powiedzieć, że jest to obieg zamknięty.

 

AC: Zwłaszcza, że pozycjonowane dotyczy przede wszystkim stron prowadzących działalność komercyjną.

 

GB: Dokładnie tak. W przypadku stron zawierających artykuły, czy inne informacje o charakterze niekomercyjnym zwykle nie podejmuje się zaawansowanych działań pozycjonerskich i wyszukiwarka radzi sobie sama.

 

AC: Czy waszym zdaniem można skutecznie pozycjonować się samemu?

 

MK: To zależy od ilości pieniędzy i czasu, który możesz poświęcić. Jeśli prowadzisz wyspecjalizowaną usługę lub zajmujesz się sprzedażą, to lepiej zająć się w tym, w czym jest się dobrym, a pozycjonowanie pozostawić tym, którzy są dobrzy w pozycjonowaniu. Można podejmować samodzielne działania pozycjonerskie, ale wymaga to dużo czasu i jeszcze więcej wiedzy, a więc lepiej skupić się na tym co się robi najlepiej.

 

GB: Moim zdaniem nie jest możliwe samodzielne pozycjonowanie w skuteczny sposób. Być może byłoby to możliwe w przypadku słów bardzo szczegółowych i precyzyjnych, ale nawet wśród tych słów konkurencja rośnie z dnia na dzień i z tygodnia na tydzień. Więc, jeśli ktoś, kto sprzedaje i montuje okna będzie chciał teraz dowiedzieć się, jak to się robi, a później to robić, to tak naprawdę połowę czasu, który mógłby poświęcić na wstawianie okien będzie musiał poświęcić na pozycjonowanie.

 

AC: W takim razie, jak w jednym zdaniu zachęcilibyście do pozycjonowania osoby, które nie zetknęły się wcześniej z tą formą promocji?

 

MK: Jeśli masz stronę internetową i chciałbyś, żeby internauci ją odwiedzali i żeby kontaktowali się z tobą w sprawie, tego co oferujesz, to pozycjonuj się.

 

AC: Dziękuje.

 

Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl, oferującej e-marketing w małej firmie i porady, niezbędne jeśli prowadzisz ebiznes. Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.